پایان نامه بررسی نقش و تاثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد بازاریابی شرکت ها پایان نامه بررسی نقش و تاثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد بازاریابی شرکت ها (مطالعه موردی شهرستان سرپل ذهاب) | ![]() |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 97 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 83 |
پایان نامه بررسی نقش و تاثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد بازاریابی شرکت ها
مقدمه :
عصر ما، عصر انتقال از جهان واقعی به دوران زندگی در فضایی دوجهانی است. گرچه هنوز نهادها و سازمان های مجازی شکل نگرفته اند، اما ظهور جهانی نو به نام جهان مجازی را در دور و بر خود احساس می کنیم. جهان مجازی هویت معلم و فراگیر را به شدت تغییر می دهد و وظایف و نقش های جدیدی برای آنها پدید می آورد. سازنده گرایان با تاکید بر فعالیت یادگیرنده در فرآیند یادگیری معتقدند که دانش از بیرون به فرد منتقل نمی شود، بلکه آن چه وی از طریق حواسش دریافت می کند، براساس فردیت خویش تفسیر و پردازش می کند. آنها نقش معلم را مربی کنار میدان و تسهیل کننده یادگیری می دانند و بر یادگیری موقعیتی تاکید می کنند. براساس این نظریه یادگیری هنگامی اثربخش تر و کارآتر می شود که یادگیرنده در بافت واقعی و زمینه موضوع مورد بحث قرار گیرد. یادگیری هنگامی افزایش چشمگیری می یابد که با بافت حل مسئله در ارتباط باشد کلاس های آموزشی سنتی دارای اثر بخشی چندانی نیستند، زیرا وابسته به زمان و مکان خاص اند و نمی توانند بافت واقعی و مناسب برای یادگیری فراهم آورند. متن های چاپی نیز به سبب محدودیت های خاص که چیزی بیش از متن، تصویر و طرح خطی نیستند مشکل آفرین اند. ( حسینی، 1386 : ص14 )
سهولت استفاده یكی از مولفه های اساسی استفاده مشتریان از تكنولوژی های كامپیوتری استو برای كاربران جدید به شكل خاصی مهم است . سهولت استفاده یك بخش معین از كیفیت خدمت است و برای رضایت مشتری ضروری است. چون سهولت استفاده كارایی استفاده از خدمت را افزایش می دهد . در زمینه فروش الکترونیک ، سهولت استفاده شامل وجوهی چون كاركرد، دسترسی به اطلاعات ، سهولت در سفارش دادن و هدایت كردن می باشد، علاوه بر سهولت استفاده ، سایت شركت هم باید برای چشمان فرد دلنشین باشد. بنابراین مولفه دیگر كیفیتی طراحی وب سایت می باشد. یكی از مزایای تكنولوژی های آنلاین كه اكثراً ذكر می شود این است كه وب سایت می تواند جهت نیازهای كاربر طراحی شود (سفارشی سازی) ، هر چند این موضوع می تواند كاری چالش برانگیز باشد ، چون در این حالت تماس انسانی وجود ندارد. فروشندگان اینترنتی باید تلاش كنند تا خدماتشان را با نیازهای افراد منطبق كنند ، مثلاً بر مبنای خریدهای گذشته و سایر اطلاعاتی كه به وسیله مشتریان تهیه شده است . مشتریان وفادار منبع ارزشمندی برای بهبود خدمات هستند ، اما شركتها،اغلب از این اطلاعات استفاده نمی کنند. (کاتلر،1391)
اگرچه پاسخ دهی به طور كلی اثر مثبتی روی رضایت الكترونیكی دارد ، اما باید توجه كرد كه چنانچه مشتریان احساس كنند از سوی شركت با نامه های الكترونیكی مورد حمله (بمباران اطلاعاتی ) واقع شده اند ، آنگاه ممكن است روی اداركات كیفیتی به شكل منفی اثر بگذارد. مولفه پنجم كیفیت، اطمینان است ، كه میزان محرمانه ماندن اطلاعات و امنیت درك شده توسط مشتری هنگام استفاده از خدمات فروشنده اینترنتی می باشد. این دو موضوع به شكل ویژه ای مورد توجه مشتریان خدمات الكترونیكی است امنیت به موضوع بدست آوردن اطلاعات حیاتی مشتریان توسط افراد ثالث می پردازد ( مثل دسترسی به جزئیات كارت اعتباری یا حساب بانكی ) در حالی كه محرمانه ماندن اطلاعات به امكان سوء استفاده از اطلاعات افراد توسط بازاریابان می پردازد.محرمانه ماندن اطلاعات هنگامی ایجاد می شود كه مشتریان بتوانند استفاده از اطلاعات شخصی توسط بازاریابان را محدود كنند (کاتلر،1391)
بیان مسئله :
در این پژوهش به بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد بازاریابی پرداخته شده است ، امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یكی از بسترهای نوین به سرعت در حال تأثیر گذاری بر زندگی بشر است. این تأثیر در كلیه وجوه اجتماعی دیده میشود. از آن جمله تأثیر شدید فناوری اطلاعات بر اقتصاد است. در اقتصاد جدید كه مبتنی بر شبكههای كامپیوتری است محیط كسب و كار در حال تبدیل به محیطی دیجیتالی (رقمی) است. چنین اقتصادی را با عناوینی همچون اقتصاد شبكهای یا اقتصاد دیجیتال نیز نامیدهاند. اقتصاد دیجیتال كه تحت عنوان اقتصاد اینترنتی، اقتصاد نوین یا اقتصاد مبتنی بر شبكه نیز نامیده میشود به اقتصادی اطلاق میگردد كه قسمت اعظم آن بر پایه فناوریهای دیجیتال شامل شبكههای ارتباطی، رایانهها، نرمافزارها و سایر فناوریهای اطلاعاتی است. (عزیزی ،۱۳۸3)،
مبادلات الكترونیكی ریسكهای زیادی برای مشتریان دارد . چون مشتریان از طریق كاركنان واحد فروش یا فروشگاههای فیزیكی ، تماس مستقیم با شركت ندارند و به منظور انجام مبادله ، باید اطلاعات حساسی مثل شماره كارت اعتباری خود را بدهد. همچنین عدم وجود تعاملات بین فردی نشان دهندة این است كه اعتماد آنلاین اساساً اعتمادی بر مبنای شناخت است كه این شناخت بر مبنای قضاوت مشتری از قابلیت اعتماد و ظرفیتهای فروشنده(شركت) یا كانال های مبادله است.
فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه .............................................................................................................................................2
بیان مسئله.........................................................................................................................................4
اهمیت و ضرورت پژوهش..................................................................................................................6
اهداف تحقیق.................................................................................................................................. 7
فرضیه های تحقیق...............................................................................................................................8
قلمرو مکانی وزمانی تحقیق.................................................................................................................9
تعاریف عملیاتی................................................................................................................................9
فصل دوم
مقدمه.............................................................................................................................................11
بازاریابی مستقیم (DM)...................................................................................................................11
بازاریابی هدف................................................................................................................................12
تقسیم بندی بازار............................................................................................................................12
بازاریابی یک به یک.........................................................................................................................13
تاثیر فناوری اطلاعات بر اقتصاد..................................................................................................................17
شکل گیری بازاریابی اینترنتی .....................................................................................................................21
اهمیت بازاریابی اینترنتی..............................................................................................................................21
مزیت های بازاریابی اینترنتی........................................................................................................................22
مدل های تجاری (کسب و کار) در بازاریابی اینترنتی ................................................................................23
مدل مبتنی بر ارائه خدمات بازاریابی............................................................................................................25
بازاریابی اینترنتی در ایران، راهبردها و راهکارها.........................................................................................27
قابلیت های دفتر کار مجازی........................................................................................................................31
مدل های کسب و کار الکترونیکی...........................................................................................................34
تقسیم بندی بازار بر اساس شاخص های رفتاری....................................................................................35
وفاداری مشتری ..........................................................................................................................................37
اقتصاد وفاداری الکترونیک .........................................................................................................................42
اهمیت رضایت مشتری و مفهوم آن در فضای الکترونیک...........................................................................45
پیشینه پژوهش.............................................................................................................................................52
فصل سوم
مقدمه..........................................................................................................................................................54
روش تحقیق.................................................................................................................................................55
جامعه آماری................................................................................................................................................55
نمونه آماری................................................................................................................................................55
روش نمونه گیری........................................................................................................................................56
ابزار جمع آوری اطلاعات............................................................................................................................56
روش تجزیه و تحلیل داده ها........................................................................................................................57
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها.................................................................................................................................59
الف )آمار توصیفی....................................................................................................................................61
ب )یافته های استنباطی..............................................................................................................................64
فصل پنجم
مقدمه.......................................................................................................................................................67
بحث و نتیجه گیری..................................................................................................................................68
یافته ها.....................................................................................................................................................70
پیشنهادات... ............................................................................................................................................71
منابع ومآخذ ...........................................................................................................................................73
ضمائم.....................................................................................................................................................52
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
پایان نامه بررسی نقش و تاثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد بازاریابی شرکت ها ,
مقاله کاربرد فناوری نانو در تصفیه آب کاربرد فناوری نانو در تصفیه آب | ![]() |
دسته بندی | پژوهش |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 38 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 24 |
کاربرد فناوری نانو در تصفیه آب
نانولولههای کربنی میتوانند برای تشکیل غشاهایی با تخلخل نانومتری و دارای قابلیت جداسازی آلودگیها، به طور یکنواخت همراستا شوند.
● فناورینانولولههای کربنی
▪ غشاهای نانولولهای
نانولولههای کربنی میتوانند برای تشکیل غشاهایی با تخلخل نانومتری و دارای قابلیت جداسازی آلودگیها، به طور یکنواخت همراستا شوند. تخلخلهای نانومتری نانولولهها این فیلترها را از دیگر فناوریهای فیلتراسیون بسیار انتخابپذیرتر نموده است. همچنین نانولولههای کربنی دارای سطح ویژه بسیار بالا، نفوذپذیری زیاد و پایداری حرارتی و مکانیکی خوبی هستند. اگر چه چندین روش برای سنتز نانولولههای کربنی استفاده شده است، غشاهای نانولولهای می توانند به وسیله پوششدهی یک ویفر سیلیکونی با نانو ذرات فلزی به عنوان کاتالیست، که موجب رشد عمودی و فشردگی بسیار زیاد نانولولههای کربنی میشود، سنتز شوند و پس از آن برای افزایش پایداری، فضای بین نانولولههای کربنی را با مواد سرامیکی پر نمود.
▪ حذف آلودگیها
مطالعات آزمایشگاهی نشان میدهد که غشاهای نانولولهای میتوانند تقریباً همه انواع آلودگیهای آب را حذف کنند؛ این آلودگی شامل باکتری، ویروس، ترکیبات آلی و تیرگی است. همچنین این غشاها نویدی برای فرایند نمکزدایی و گزینهای برای غشاهای اسمز معکوس هستند.
▪ مقدار تصفیه آب
اگر چه تخلخل نانولولههای کربنی به طور قابل توجهی کوچک است، غشاهای نانو لوله ای نشان داده اند که به خاطر سطح داخلی صاف نانولولهها، شدت جریان بیشتر یا یکسانی نسبت به تخلخل های بسیار بزرگتر دارند.
...
روشهای دیگر نانوفیلتراسیون
▪ فیلتر آلومینای نانولیفی
شرکت Argonide فناوری جاذبهای نانولیفی را به صورت کارتریج فیلترهای نانوسرام عرضه کرده است. این جاذبها از نانوالیاف آلومینا با بار مثبت روی زیرلایه شیشهای تشکیل شدهاند. نانوالیاف آلومینا سطح بیشتری نسبت به الیاف متداول داشته و بار مثبت بالایی دارند که باعث جذب سریعتر آلودگیهای باردار منفی از قبیل ویروسها، باکتریها و کلوئیدهای آلی و غیرآلی میشود.
▪ حذف آلودگیها
فیلترهای نانوسرام بیش از ۹۹/۹۹ درصد ویروسها، باکتریها، انگلها، ترکیبات آلی طبیعی، DNA و کدری را حذف میکند، همچنین دارای قابلیت جذب ۹/۹۹ درصد از نمکها، مواد رادیواکتیو و فلزات سنگین از قبیل کروم، آرسنیک و سرب را هستند، حتی اگر ذرات، نانومقیاس و یا حل شده باشند. فیلترهای نانوسرام در PH بین پنج تا ۹ بهتر عمل میکنند.
▪ مقدار تصفیه آب
شدت جریان فیلترهای نانوسرام بدون استفاده از فشار حدود یک تا ۵/۱ لیتر بر ساعت، به ازای هر سانتیمتر مربع از فیلتر است. حداکثر فشار چهار bar میتواند به فیلتر اعمال شود که منجر به شدت جریان ۹ تا ده لیتر بر ساعت به ازای هر سانتیمتر مربع از فیلتر خواهد شد. کارتریج فیلترهای نانوسرام دارای یک طراحی تاخورده است که سطح آنها را افزایش میدهد. همچنین طبق گزارش فیلتر به طور متوسط مقاومت عملکردی بالایی نسبت به غشاهای بسیار متخلخل دارد. ...
...
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
مقاله کاربرد فناوری نانو در تصفیه آب ,
مبانی نظری و پیشینه پژوهش فناوری اطلاعات در مدیریت مبانی نظری و پیشینه پژوهش فناوری اطلاعات در مدیریت | ![]() |
دسته بندی | مبانی و پیشینه نظری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 37 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 30 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش فناوری اطلاعات در مدیریت
در 30 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی
و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx
قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه
فناوری اطلاعات
پیش بینی در محیط فناوری اطلاعات
چرا باید فناوری را پیشبینی کرد؟ البته شاید این پرسش ترجیحا به این معنی باشد که ما بین پیشبینی و عدم پیشبینی مختاریم؛ امااینگونه نیست, چرا که هر فرد، سازمان، یا ملتی که از تغییرات فناوری تاثیر بپذیرد، هنگام تصمیمگیری درباره تخصیص منابع، ناگزیر با پیشبینی فناوری مواجه خواهد شد. شاید برخی ادعا کنند که به جای پیشبینی عقلانی و تحلیلی, گزینههای دیگری هم وجود دارند. حال با گزینههایی که پیش رو داریم آشنا میشویم: عدم پیشبینی: میتوان کورکورانه با آینده مواجه شود. به بیان دیگر از پیشبینی آینده پرهیز کرد و هیچ توجهی به پیامدهای آتی تصمیمها نداشت. واضح است هر سازمانی که چنین عمل کند بقا نخواهد یافت. حتی اگر محیط تغییر نکند، اکثر تصمیمهای اتخاذ شده اشتباه خواهند بود. چرا که طبیعتاً ثبات محیط را پیشبینی نکردهاند و اگر محیط به سرعت تغییر نکند، فاجعه سریعتر روی خواهد داد, زیرا تصمیمی که در کوتاهمدت درست است, شاید در درازمدت غلط از آب درآید. اما در اکثر موارد، "عدم پیشبینی" در واقع به معنای پیشبینی تداوم یا تغییرات جزئی در وضعیت موجود است. بنابراین، زمانی که تصمیمگیرنده میگوید به پیشبینی فناوری اعتقاد ندارد یا از آن استفاده نمیکند، در واقع میخواهد بگوید که تصمیمگیری او بر فرض ثبات فناوری استوار است. هر چه بادا باد:این گزینه بیانگر نگرشی است که میگوید آینده یک بازی کاملاً تصادفی است، و هیچ دلیلی وجود ندارد که بخواهیم از قبل آن را پیشبینی کنیم. جای تردید است که هیچ تصمیمگیرندهای بخواهد زندگی شخصی خود را اینگونه اداره کند. حتی تصمیمگیرانی که میگویند به این نگرش اعتقاد دارند در روزهای سرد و ابری احتمالاً بارانی میپوشند. بنابراین، وقتی آنها وانمود میکنند که در رابطه با تصمیمهای حرفهای خود از این نگرش برخوردارند، در واقع سعی دارند به این بهانه از تفکر درباره نتایج پیشبینی طفره بروند.
روشن است هر تصمیمگیرندهای که واقعاً بر مبنای این نگرش عمل کند, با مشکل مواجه خواهد شد. بویژه شاید دریابد که سازمان وی قادر نیست با سازمانهای دیگری که از روشهای عقلانی پیشبینی بهره میبرند, رقابت کند. لذا، سازمانهای "هرچه بادا باد", عمر کوتاهی خواهند داشت.:بسیاری از سازمانها تاریخچه درخشانی دارند. بقای طولانیمدت آنها نشان میدهد که این سازمانها به نحو صحیح عمل کردهاند. متأسفانه وقتی شرایط تغییر میکند، احتمال کمی وجود دارد که سیاستها و تصمیمهایی که در گذشته موفقیتآمیز بودهاند, همچنان مناسب و اثربخش باقی بمانند. افتخار متعصبانه به گذشته درخشان, با این فرض که آینده درخشان را تضمین میکند, قطعاً فاجعهبار خواهد بود. سازمانی که به جای آینده بر گذشته تمرکز کند, مسلماً به موزه تاریخ خواهد رفت. پیشبینی رو به بالا: در این نگرش فرض میشود که فناوری مانند کرکره مغازه، روی یک خط ثابت و فقط به سمت بالا حرکت میکند. جوهرهی این طرز برخورد را در گفتههای متداولی چون "بالاتر، تندتر، دورتر" یا "هرچه بزرگتر بهتر" میتوان مشاهده کرد. در اینجا فرض میشود که آینده همچون گذشته خواهد بود، فقط کمی بیشتر یا بهتر. هر چند این دیدگاه وقوع تغییرات را تایید میکند، اما این را تشخیص نمیدهد که علاوه بر مسیر "بالا" مسیرهای دیگری هم وجود دارد. شکی نیست که با ظهور یک رهیافت فنی جایگزین، رهیافت قبلی متوقف شده یا به حاشیه میرود. سازمانی که به پیشبینی رو به بالا متکی باشد، دیر یا زود غافلگیر میشود؛ زیرا تغییرات فناورانهای که ناگهان آشکار میشوند، آن را به خط پایان نزدیک میکنند. ...
...
2-3 برنامه ریزی فروش در محیط IT
برای برنامهریزی تكنولوژی مدلهای مختلفی ارایه شده است كه مهمترین آنها مدل پورتر و همكارانش است. پورتر و همكارانش(۱۹۹۱) براساس تحقیقات مادوكس، آنتونی و ویتلی، چارچوبی را برای برنامهریزی تكنولوژی ارایه كردهاند. این چارچوب ۷ مرحلهای از فرایند كلی برنامهریزی استراتژیك تبعیت میكند و به شرح زیر است:
▪ گام اول : تكنولوژی را پیشبینی كنید. این نقطه شروع برنامهریزی تكنولوژی است. این كار، هم تكنولوژیهای فعلی سازمان و هم تكنولوژی هایی كه در طول دوره برنامهریزی به بازار خواهند آمد را شامل میشود.
▪ گام دوم:محیط را تحلیل و پیشبینی كنید. عوامل محیطی، شرایط بالقوه محیط، عدم قطعیتها، تهدیدهای اصلی(بخصوص تهدیدات ناشی از رقابت) و فرصتها را شناسایی كنید.
▪ گام سوم: رفتار مصرفكننده و بازار را تحلیل و پیشبینی كنید. در تحلیل نیازها، نیازهای فعلی مشتریان اصلی شناسایی و تغییرات احتمالی این نیازها تعیین و اثرات و الزامات این نیازها بر محصولات و خدمات سازمان، شناسایی میشود. تحقیقات بازار و ارزیابی تاثیر تغییرات، مكمل یكدیگرند. اما ابزارهای تحلیلی(هرچند هم كه پیچیده باشند)، به تنهایی كافی نیستند. در این مرحله، تماس مستقیم با مشتریان بالقوه ضروری است. كیفیت واقعی، برآوردن خواستهها و نیازهای مشتریان است و بهترین راه برای انجام این كار، نزدیك شدن به مشتریان است. ...
...
2-8 پیشینه تحقیق
همانطورکه عنوان شد علی رغم اهمیت فزاینده فناوری اطلاعات بر عملکرد مالی شرکت ها، مطالعات تئوریک بنیادین اندکی دراین زمینه صورت گرفته است که بتواند راهگشای نکات مبهم و تاریک نقش تعاملی فناوری اطلاعات در عملکرد مالی باشد. . با این وجود در بخش حاضر مطالعات انجام شده موجود مشتمل بر پیشینه پژوهش داخلی و پیشینه پژوهش خارجی مطرح می شود.
2-8-1 مروری بر کار های انجام شده خارج از ایران
سالمون نگاش ( 2004) کلیات فناوری کسب وکار را در مقاله ای جامع مورد مطالعه قرار داده است. این مقاله علاوه بر بیان کلیات فناوری کسب وکار، چارچوبی را برای هوشمندی کسب وکار و مطالعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می کند. این چارچوب اهمیت داده های ساختارنیافته و نیاز به توسعه ابزارهای کسب وکار برای کسب، ادغام، حذف، تحلیل و ارسال داده ها را بیان می کند. بعلاوه این تحقیق ماتریسی را برای انواع داده های پردازشی کسب وکار (ساختاریافته و بدون ساختار) و منابع داده ( درونی و بیرونی) را ارائه می کند. (نگاش، 2004)
الژاک و زمبا ( 2007 ) با هدف تشریح فرآیندهای ساخت سیستم ها با در نظر گرفتن ویژگی های سیستم های کسب وکار، متدولوژی ویژه ای را برای ایجاد و بکارگیری این گونه سیستم ها در سازمان پیشنهاد کرده اند. این بررسی ها بر اهداف و سطوح کارکردی فناوری در کسب وکار در سازمان ها تمرکز دارد. از این رو در زمینه حاضر، رویکردی که مورد استفاده قرار گرفته است دو مرحله اصلی را دربر می گیرد که از یک تقابل نسبت به یکدیگر برخوردارند،
های وانگ و شوهانگ وانگ ( 2008 ) به بیان اهمیت فناوری هارادر کسب وکار در فرآیند توسعه مدیریت دانش است. این مقاله تشریح می کند چگونه این فناوری ها کسب وکار با استفاده از تکنیک های داده کاوی به مدیریت دانش و عملکرد در سازمان معنا می دهد. ...
...
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
مبانی نظری و پیشینه پژوهش فناوری اطلاعات در مدیریت ,
مبانی نظری و پیشینه پژوهش فناوری اطلاعات (IT) و دورکاری مبانی نظری و پیشینه پژوهش فناوری اطلاعات (IT) و دورکاری | ![]() |
دسته بندی | مبانی و پیشینه نظری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 71 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 39 |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش فناوری اطلاعات (IT) و دورکاری
در 39 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی
و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx
قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه
فناوری ( تكنولوژی )[1]
فناوری اطلاعات متشكل از چهار عنصر اصلی اساسی ( انسان، ساز و كار، ابزار، ساختار) است به طوری كه در این فناوری، اطلاعات از طریق زنجیره ارزشی كه از بهم پیوستن این عناصر ایجاد میشود جریان یافته و پیوسته تعالی و تكامل سازمان را فرا راه خود قرار میدهد.(سپهری، 1383،137)
فناوری ، كاربرد علم برای حل مشكلات عملی است از این رو تكنولوژی متكیبر دانش است.
دانش نوعی معرفت و شناخت است در حالی كه فناوری كاربرد این شناخت است.
علم زمینه ای ایجاد می كند تا فناوری در آن رشد كند.توسعه جامعه تنها با ارتقای سطح فن آوری امكان پذیر است. فن آوری مجموعهای از عوامل سخت افزاری یا تجهیزات، توانایی ها و مهارت های انسانی، دانش فنی، و توانایی های مدیریتی و سازماندهی است. افزایش سطح فناوری مستلزمرشد ارتقای هماهنگ و سازگار تمام اجزای آن است كه از طریق انتقال و توسعهداخلی فن آوری اتفاق می افتد. نقش مدیریت در فرآیند انتقال و توسعه فناوریمهم و تعیین كننده است و می توان آن را در چهار سطح كلان، 1ـ بخش علوم 2ـتكنولوژی 3ـ بنگاه ها 4ـ خود حرفه و تخصص مدیریت مطرح كرد. (مالونی ،55:2007)
فناوری را قابلیت كاربرد علوم در تامین خواسته های مادی و ذهنی بشر می دانند. با پیشرفت علومزمینه های بالقوه جدیدی برای ارتقای فن آوری پیدا می شود. میزان كالا و خدمات تولید شده سرانه در جوامعی كه به پیشرفت های تكنولوژیكیجدید دست یافته انداز جوامع سنتی و عقب مانده فاصله زیادی گرفته است. درواقع توان كشورها و یا مؤسسات صنعتی و خدماتی در صحنه رقابت های مختلف اقتصادی،سیاسی، فرهنگی و نظامی به توان تكنولوژیكی آن ها بستگی دارد.
تنها با ارتقای سطح تكنولوژی در جامعه است كه افراد آن می توانند به تولیدبیشتر كالا و خدمات دست یابند و باعث كارآیی و اثربخشی سازمان خود شوند وبا نظام دهی مناسب در زمینه هایفرهنگی، سیاسی و اجتماعی موجبات زندگی بهتررا برای خود فراهم نمایند. در صحنه رقابت های اقتصادی، سازمان ها و مؤسساتیكه به تكنولوژی برتر دست می یابند، امكان بقا و رشد را می یابند و سازمانها و مؤسساتی كه از نظر تكنولوژی عقب بمانند از صحنه خارج می شوند. (مالونی ،55:2007)
2-3-2- مفهوم فناوری اطلاعات
تعاریف مختلفی برای فناوری اطلاعات وجود دارد برخی از آنها عبارتند از:
الف-فناوری اطلاعات تلفیقی از دستاوردهای مخابراتی ،روشها وراهكارهای حل مساله و توانایی راهبری با استفاده از دانش كامپیوتریاست.
ب-فناوری اطلاعات شامل موضوعات مربوط به مباحث پیشرفته علوم وفناوری كامپیوتری،طراحی كامپیوتری،پیاده سازی سیستم هایاطلاعاتی و كاربردهای آن است.
ج-فناوری اطلاعات تلفیقی از دانش سنتی كامپیوتر و فناوری ارتباطاتبه منظور ذخیره،پردازش و تبادل هر گونه داده (اعم از متن ،صوت ،تصویرو . . . )است.
د-فناوری اطلاعات واژه ای كلی است كه برای وسعت بخشیدن به محصولات و خدمات الكترونیكی حاصل از نوآوریهای مخابراتی ورایانه ای استفاده می شود.
ه- فناوری اطلاعات مجموعه ای از سخت افزار،نرم افزار و فكرافزاراست كه گردش و بهره وری از امكانات را امكانپذیر می سازد.
...
[1] - Technology
...
2-3-6- مدلهای كاربرد فناوری اطلاعات در سازمانها
زوبوف[1] در اثر كلاسیك خود (در عصر ماشین هوشمند) با این توضیح، به تفاوت این فناوری با انواع پیشین فناوریهای ماشینی اشاره میكند. فناوری اطلاعات در همان حالی كه برای بازتولید، گسترش و بهبود فرآیند جایگزینی عامل انسان با ماشین بكار می رود ، دادههایی را نیز درباره خود فعالیتهای ماشینی شده ثبت میكند و جریانهای جدیدی را از اطلاعات پدید میآورد. این جریانهای جدید اطلاعات میتوانند برای بسیاری از تحلیلها در سازمان بكار روند. بدین ترتیب این فناوری هم از اطلاعات استفاده كرده و هم آن را تولید میكند.
این ویژگی فناوری اطلاعات كه زوبوف آن را دوگانگی[2] میخواند باعث میشود كه این فناوری از یك طرف در خودكارسازی عملیات و انجام فرآیندهایی كه انسان انجام میدهد با پیوستگی و كنترل بیشتر بهكار رود و از طرف دیگر به طور همزمان اطلاعاتی را درباره فرآیندهای عملیاتی و مدیریتی سازمان تولید كند. زوبوف این ظرفیت فناوری اطلاعات را كه منطق معمولی خودكارسازی را از دور خارج كرده است، آگاهسازی مینامد. سومین كاربرد فناوری اطلاعات كه زوبوف به آن اشاره میكند دگرگونسازی است. از نظر وی ظرفیت آگاهسازی فناوری اطلاعات میتواند چنان تغییراتی بنیادین ایجاد كند كه ویژگیهای ذاتی كار را متحول سازد . (تری ، 371: 2002)
جدول شماره 1-2 – كاربردهای فناوری اطلاعات از نظر «زوبوف»
كاربرد | شرح |
خودكارسازی | بازتولید، گسترش و بهبود فرآیند جایگزینی عامل انسان با ماشین |
آگاه سازی | تولید اطلاعات در باره فعالیتهایی كه خودكار شده اند |
دگرگونسازی | تغییرات بنیادین در ویژگیهای ذاتی كار و تامین گزینههای فراروی سازمان |
« هیكس» به كاربردهای فناوری اطلاعات از دریچه اصلاحاتی اشاره می كند كه این فناوری آنها را امكان پذیر می سازد. به اعتقاد وی از لحاظ نظری، هر آنچه فناوری اطلاعات می تواند به انجام رساند با دیگر ابزارها نیز انجام شدنی است. اما در عمل ، توان این فناوری در افزایش سرعت و یا كاهش هزینه ها بدین معنا است كه فناوری اطلاعات می تواند كارهایی را امكان پذیر سازد كه بدون آن شدنی نیستند. از این رویكرد، این فناوری سه قابلیت بالقوه برای تغییر در چارچوب اصلاحات دارد كه عبارت از جایگزینی، پشتیبانی، و نوآوری می باشد.
در كاربرد جایگزینی، فرآیندهای دستی پذیرش، ذخیره، پردازش، برونداد و انتقال اطلاعات خودكار میشوند. به عبارت دیگر، فناوری اطلاعات جایگزین انسان میشود. این فناوری میتواند به انجام فرآیندهایی نیز كه انسان انجام میدهد كمك كند. « هیكس» چنین كاربردی را پشتیبانی میخواند. نوآوری ، سومین كاربرد این فناوری است. از این طریق فرآیندهای جدیدی خلق میشوند كه كاملا توسط فناوری اطلاعات به انجام میرسند یا این فناوری به عنوان پشتیبان فرآیندهای جدیدی كه انسان انجام میدهد به كار میرود.[Heeks, 2000]
...
[1]- Zuboff
[2]- Duality
...
لوكاس[1] و بارودی[2] متغیرهای ساختاری را شامل این موارد: اجزای مجازی، روابط و ارتباطات الكترونیكی، سطوح مدیریت، حیطه نظارت مدیران، خودكارسازی عملیات، جریان كار الكترونیكی، شبكه سازی الكترونیكی میدانند.[ Locas, 2004,265]
بون اوهكیم[3] و لی[4] اعضای گروه مدیریت دانشگاه نبراسكا در تحقیق خود تحت عنوان « بالنده ساختن آرایش درونی سیستمهای اطلاعاتی در سازمانهای با كیفیت بالا » با بررسی نقش سیستمهای اطلاعاتی و فناوری اطلاعات در ساختار سازمانی به نتایج بدست آمده در این تحقیق اشاره مینمایند كه نشان میدهد كه انجام فعالیتهای كاری بدون پشتیبانی سیستمهای اطلاعاتی و استفاده از فناوری اطلاعات تقریبا غیرممكن است. [Boon Oh Kim, 2008,311]
سوابق و پیشینه تحقیق:
2-12-1- سوابق تحقیق در ایران :
علی رغم اینکه موضوع دورکاری تازه و جدید به شمار می رود تاکنون تحقیقات علمی زیادی صورت نگرفته است اما در این میان با توجه به پژوهشهای پیشین می توان به موارد زیر اشاره نمود:
اسلامی (1389) به بررسی موانع اجرای دورکاری در سازمانهای دولتی پرداخته است. در این تحقیق مروری، وی اعتقاد دارد که عواملاقتصادی ، فناوری و قانونی مهمترین موانع اجرای دورکاری در سازمانهای دولتی در کشورمان به شمار می روند.
وحیدیان (1387) به بررسی تاثیر زیر ساختهای فناوری در توسعه دورکاری در سازمانهای کشورمان پرداخته است. به اعتقاد وی تلاش برای توسعه هرچه بیشتر زیرساختهای دورکاری می تواند موجب رشد و گسترش فرهنک دورکاری در سازمانها گردد.
رضایی نژاد (1388) در تحقیقی به بررسی دیدگاه مدیران سازمانهای دولتی نسبت به پذیرش دورکاری در سازمانهای خود پرداخته است. در این تحقیق میدانی که در آن با استفاده از ابزار پرسشنامه، محقق به جمع اوری اطلاعات پرداخته است ، دیدگاه 55 مدیر سازمانهای دولتی مورد پرسش قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که 75 درصد مدیران با توجه به انجام به موقع وظایف از سوی کارکنان می پذیرند که دورکاری را در سازمان خود اجرا نمایند.
2-12-2- سوابق تحقیق در خارج :
مورگان (2010) اعتقاد دارد که فرهنگ مناسب و پذیرش شرایط دورکاری و توجیه و آموزش ضمن خدمت برای کارکنان دورکار از الزامات اصلی در موفقیت دورکاری به شمار می رود.
اسکات (2010) معتقد است که در آینده سازمانهای مجازی می بایستی به دورکاری به عنوان یک استراتژی اصلی نگاه نموده و بتوانند سازمانهای خود را در دستیابی به اهداف این مهم رهنمون سازند.
دیویدسون (2008) معتقد است که فرهنگ یک سازمان می تواند برای اجرای مناسب دورکاری در سازمان کمک نماید. چنانچه سازمانهای بالنده می توانند فرصت ارایه خدمات را به شکل دورکاری به نحو احسن انجام دهند.
...
[1]- Locas
[2]- Baroudi
[3]- Boon Oh Kim
[4]- Lee, Sung M.
...
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
مبانی نظری و پیشینه پژوهش فناوری اطلاعات (IT) و دورکاری ,
مبانی نظری فناوری اطلاعات در سازمان مبانی نظری فناوری اطلاعات در سازمان | ![]() |
دسته بندی | مبانی و پیشینه نظری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 88 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 67 |
مبانی نظری فناوری اطلاعات در سازمان
در 67 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx
قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه
فناوری اطلاعات
بررسی نظریه اندیشمندان سازمان ومدیریت دردودهه اخیر انباشته از مفاهیمی است که همگی تاکید بر تغییر در محیط سازمان وشرایط وشیوه های کسب وکار دارند . دوران کنونی را عصر اطلاعات نام نهاده اند که مبتنی بر دانایی است .
سازمانهای نوین درمحیط رقابتی پیچیده ای قرار دارند که ناشی از تغییرات محیطی ، سازمانی وفناوری است. این عوامل ،محیطی کاملاً رقابتی درکسب وکار بوجود آورده اند که مشتری درمحورآن قرار دارد . تغییرات محیطی آنچنان سریع و غیرقابل پیش بینی است که کوچکترین غفلت از آنها می تواند سازمان را از یک برتری رقابتی محروم وسازمان های دیگر را با فرصت های خاصی مواجه کند . سازمان در یک محیط رقابتی باید بتواند از فرصتها بهره برداری و از تهدیدات خود را بر حذر کند واز توانایی های خود جهت پاسخگویی مناسب به نیازهای بازار استفاده کند .واژه فناوری اطلاعات اولین بار از سوی لویت و وایزلردرسال 1985 به منظور بیان نقش رایانه درپشتیبانی از تصمیم گیریها و پردازش اطلاعات درسازمان بکارگرفته شد از فناوری اطلاعات برداشتهای مختلفی وجود دارد و همین برداشتها موجب گردیده تا تصاویر متفاوتی ازآن درمجامع مختلف ارائه شود .
درمفهوم رایج فناوری به مجموعه ای از سخت افزار وتجهیزات دلالت دارد . و بسیاری از محققان آن را نه تنها سخت افزاری که درانجام کارها مورد استفاده قرار می گیرد ، بلکه مهارت ودانش کارکنان یا حتی ویژگی های اشیائی که کاربرروی آن انجام می شود می دانند.
فناوری اطلاعات را مانند دیگر فناوریها می توان به روابط میان سخت افزار ، نرم افزار، شبکه وتوانایی ها واقداماتی که از این ابزارها ناشی می شود تعریف کرد . فناوری اطلاعات نه تنها به انجام پردازشهای دقیق وصحیح به رشد اتوماسیون کمک می کند بلکه ازطریق ارائه اطلاعات درزمینه های مختلف فعالیت سازمان ثروت جدیدی را برای سازمان به همراه می آورد . واین امروجه تمایز فناوری اطلاعات با سایر فناوریهای مورد بهره برداری در سازمان است . فناوری اطلاعات نه تنها به توانای های پردازش داده ها توسط رایانه بلکه به مهارتهای انسانی ومدیریتی در بهره برداری از آنها دلالت دارد .بنابراین فناوری اطلاعات نه تنها شامل رایانه بلکه تواناییها واقدامات در نحو انجام کار می شود . همانگونه که ملاحظه می شود با توجه به عمر نسبتا کوتاه فناوری اطلاعات ورشد وگسترش رعدآسای آن تعاریف و برداشتهای متفاوتی از آن وجود دارد . بررسی تعاریف ارائه شده نشان دهنده طیف گسترده ای از مفاهیم است که گاه به صورتی کاملا محدود ، درحد پردازش رایانه ای عملیات و درمواردی نیز به صورت گسترده ، به عنوان یک فناوری تغییرازآن یادشده است . فناوری اطلاعات به تجهیزات به اشکال مختلف فناوری اطلاق می شود که پردازش ، نگهداری وارسال اطلاعات به شکل الکترونیکی می پردازد . تجهیزات فیزیکی برای این امر شامل رایانه ، تجهیزات ارتباطی شبکه ها ، تجهیزات انتقال داده ، مانند فکس ویا حتی موبایل است . ( صرافی زاده ، 1383،ص 10)
...
2-6- کاربرد تکنولوژی اطلاعات درمدیریت
تکنولوژی پیشرفته ی اطلاعاتی مدیران را قادر می سازد تا با سازمان ، محیط ویکدیگر ارتباط بیشتر وبهتری برقرارنمایند . سیستم اطلاعاتی مدیران اجرایی ،سیستم تصمیم گیری گروهی وسیستم پیام دهنده ی الکترونیکی از مهمترین دستاوردهای تکنولوژی پیشرفته ی اطلاعاتی است . فایده هایی را که این تکنولوژی برای فرایند مدیریت داشته است می توان به شرح زیر برشمرد :
مشارکت بیشتر در تصمیم گیری : مدیران برای ایجاد ارتباط بین خود باید مقداری وقت ونیرو صرف کنند . با استفاده ازتکنولوژی پیشرفته ی اطلاعاتی می توان مقدار وقت یا تلاشی را که دراین راه صرف می شود کاهش داد، بویژه زمانی که مدیران از نظر فیزیکی درفاصله دور از هم قرارداشته باشند . برای مثال ، فردی که می خواست محصول جدیدی را تولید وعرضه نماید یک پیام الکترونیکی فرستاد ودررابطه با ویژگی محصول جدید نظر خواهی کرد . او بیش از 150 پیشنهاد ازچهار گوشه ی جهان دریافت کرد که تقریبا همهی آنها از کسانی بودند که با وی هیچ گونه آشنایی نداشتند . گذشته از این ، نتیجه تحقیقات نشان می دهد که تکنولوژی پیشرفته ی اطلاعاتی باعث می شود که تماس های بین مدیران رده بالا ورده پایین سازمان افزایش یابد . مدیران رده میانی سازمان می توانند بصورتی مستقیم با مدیران تماس بگیرند ، و یک معاون می تواند بصورت مستقیم با مهندس طرح تماس برقرار نماید . دریکی از بزرگترین خرده فروشی های دنیا که انواع شیرینی وشکلات را تولید و عرضه می کند ، کارکنان واحدها وشاخه های مختلف سازمان با استفاده از سیستم ارتباط الکترونیکی به صورت مستقیم با مدیرعامل تماس می گیرند و دیدگاهها یا نظریه های خود را درباره محصولات شرکت های رقیب و واکنش مشتریان به اطلاع وی می رسانند .
...
بخشی از فهرست منابع
الف) منابع فارسی:
1- آشوری، داریوش (1380). تعریف ها و مفهوم فرهنگ، ویراست سوم، چاپ اول، تهران: آگه
2- آیت الله زاده شیرازی، رضا (1376). اینترنت، تهران: کانون نشر علوم
3- الوانی / سید مهدی / عادل اذر / دانایی فرد ، حسین ( 1383 ) روش شناسی پژوهش كمی در مدیریت رویكرد جامع انتشارات صفار – اشراقی
4- الهی،شعبان،حیدری،بهمن،1384،مدیریت ارتباط با مشتری،شرکت چاپ و نشر بازرگانی،تهران.
5- ازکیا، مصطفی (1379). جامعه شناسی توسعه، چاپ دوم، تهران: نشر کلمه
6- بهرام زاده، حسینعلی (1382). بررسی مولفه های توسعه پایدار، تدبیر ، شماره 134، تیرماه 1382
7- بی نام (1383). مدیریت در قرن 21. نشریه میثاق مدیران، شماره اول، بهمن 1383، به نقل از سایت نشریه
8- (به کوشش)نجاتی، سید محمود (1379). اطلاع رسانی و فرهنگ. چاپ اول، تهران: خانه کتاب
9- (بهكوشش) قدیر فیروزنیا (1382) دكتر عبدالرضا ركنالدین اقتخاری، جایگاه روستا در فرآیند توسعه ملی از دیدگاه صاحبنظران.
...
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
مبانی نظری فناوری اطلاعات در سازمان ,
مبانی و پیشینه پژوهش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT ) مبانی و پیشینه پژوهش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT ) | ![]() |
دسته بندی | مبانی و پیشینه نظری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 81 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 49 |
مبانی و پیشینه پژوهش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT )
در 49 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx
قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه
فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT[1] )
ارتباطات در عصر حاضر الفبای زندگی صنعتی ، مدرن و متمدن،جوامع مترقی این كره خاكی را تشكیل میدهد. اهمیت ارتباطات و در معنایی سادهتر تبادل اطلاعات بین جوامع بشری و انسانها كه تشكیل دهنده جوامع بشری میباشند و در عصر امروز حضور آن مهم و حائز اهمیت است كه به زعم بزرگان علم در جهان امروز اگر كسی خود را بی نیاز از تبادل اطلاعاتی بداند در حقیقت دچار توهمی بزرگ از یك محیط پر رمز و واقعیت گشته و در حقیقت از آمادگی لازم برای ورود به قرن بیست و یكم برخودار نمیباشد و از قافله به شدت عقب مانده است.
[1]- Information and Communication Technology (ICT)
...
2-3- اجزای فناوری اطلاعات و ارتباطات :
فناوری اطلاعات و ارتباطات از سه جز سخت افزار،نرم افزار،سیستم های ارتباطی تشکیل شده است. در ابتدا چند واژه اصلی در مقوله فناوری اطلاعات و ارتباطات، تعریف و تفاوت بین آنها را به منظور روش شدن بحث، تشریح می کنیم.
- تعریف داده:داده ها گروهی از نمادها،کلمات، اعداد، نمودارها و حقایق گسسته و بی مفهومی هستند که رخدادها را نشان می دهند.داده ها حقایقی هستند که از طریق مشاهده وتحقیق بدست می آیند. مواد خامی که هنوز پردازش نشده اند مانند تاریخ و مقدار یک صورتحساب، تعداد پرسنل شرکت، جزئیات لیست حقوق.
- تعریف اطلاعات: اطلاعات، داده های پردازش شده و حقایقی با مفهوم هستند که به توصیف و تعریف داده ها می پردازند و توسط گیرنده پیام درک و تفسیر می شوند.در واقع داده ها با افزودن ویژگی شامل زمینه، طبقه بندی، محاسبه، اصلاح، وجمع شدگی، به اطلاعات تبدیل می شوند.
- اصول تبدیل دادهبهاطلاعات: هنگام تهیه گزارش ها، باید از نیازها، تحصیلات و موقعیت کاربران و استفاده کنندگان در سازمان آگاه باشیم و داده ها را بر اساس نیاز آنان به اطلاعات مورد نظر تبدیل کنیم. همچنین اطلاعات باید دقیق و به روز باشند به طوری که باعث بهبود تصمیمات شوند.پارامترهای به موقع ، دقت، جزئیات، تکرار و قابلیت فهم بودن به عنوان ویژگیهای اصلی اطلاعات هستند.
- دانش: اطلاعات در مرحله بعدی این فرایند به وسیله پرسنل سازمان به دانش تبدیل می شود. برای تولید دانش در یک فرایند نیاز به اطلاعات، نیروی انسانی و مدیریت دانش داریم. امروزه دانش را به عنوان مهمترین منبع نوآوری، بهره وری انسانها و در نهایت رشد و بقای سازمان می شناسند. در منابع علمی معتبر نیز دانش را آمیخته ای از نظرات تجربیات، تئوری ها، الگوها، مهارت و سرمایه های اطلاعاتی تعریف می کنند. (مهدوی،1379)
2-4- محدودیت های فن آوری اطلاعات و ارتباطات :
بسیاری از مشکلاتی که امروزه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور با آن مواجه است از قبیل کمبود بستر های فرهنگی، کمبود نیروی انسانی ماهر، آشنا نبودن با زبانهای خارجی، پایین بودن انگیزه و روحیه جست وجو و کاوشگری، فقدان گرایش به کار و تلاش و عمل و در یک کلمه، کاهش توانمندی مهارت های زندگی در پاسخگویی به نیازهای جامعه در حال تغییر و تحول است.جهت استفاده بهتر از منابع مدیریتی توسعه و پذیرش فناوری های نوین بایستی با شواهد اثر بخشی هزینه ای ومدیریتی آن مرتبط باشد. با اینحال با وجود پیشرفت های عمده اخیر در اجرا و ترویج ارزیابی ICT ،توسعه این فناوری ها تاثیر اندکی دربسیاری ازسازمانها دارد.این امر تا حدودی به دلیل پیچیدگی نیروهایی (از قبیل مقاومت در برابر تغییر،اشتیاق مدیر،مبارزات رسانه ای،نظرات مشتریان،مشوق های کار فرما و توسعه های سازمانی)است که توسعه فناوری های جدید و روش تعامل ارزیابی ICT با آنها را معین می کند. (حسین پور، 1386)
مضاف براین نیروهای متعامل،دو محدودیت دیگر در ارتباط با ارزیابی ICTوجوددارد:
اولی محدودیت سازمانی است: پیچیدگی محیط درونی که ارزیابی فناوری بایستی درآن انجام گیردو در نتیجه ارتباط آن با تصمیم گیرندگان مورد نظر.
دومین محدودیت مربوط به تعارض های ارزشی است که با ظهور فناوری های جدید ایجاد می شودو ممکن است بربکار گیری رویه ها و روشهای سنتی تاثیر گذار باشد.درک روشن این محدودیت هاو تعامل متقابل آنهاجهت اداره بهینه فناوری ها درسیستم ضروریست .(آلبرتو، 1386)
تکیه بر درک بافت سازمانی مرتبط با توسعه نوآوری های ICT اهمیت بسزایی دارد ، ما بایستی عوامل متعددی از قبیل وجود عامل تغییر ،حمایت مالی،جو مدیریتی و مدیریت منابع انسانی را به عنوان ویژگیهای بافت سازمانی تغییر در نظر بگیریم.
...
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
مبانی و پیشینه پژوهش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT ) ,
مقاله كاربرد نانوفناوری در صنایع الكترونیك مقاله كاربرد نانوفناوری در صنایع الكترونیك | ![]() |
دسته بندی | پژوهش |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 238 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 33 |
مقاله كاربرد نانوفناوری در صنایع الكترونیك
مقدمه:
تفاوت میان خواص مواد در مقیاس نانو و تودهای در حوزههای مختلف علوم و مهندسی مورد مطالعه محققان قرار گرفته است. در این فصل پس از معرفی مختصر ضرورتهای فنّاوری نانو، برخی از این ویژگیهای متفاوت که دانستن آنها در درک مطالب بعدی این پایاننامه ضروری است، معرفی میشوند. موضوع دیگر این فصل ارائۀ یک دستهبندی کامل از روشهای گوناگون تولید نانوذرّات است. همچنین برای فراهم آوردن امکان مقایسه بین روشهای شیمیائی تولید نانوذرّات CdS، چند روش گزارش شده از آنها معرفی میگردد. در این فصل کلیّاتی از روش شیمیائی مهار کردن که در این پایاننامه از آن برای تولید نانوذرّات CdS و CdS:Ni استفاده میشود نیز معرفی خواهد شد.
1-1-نانو فنّاوری[1]
در حال حاضر علوم بدون کمک گرفتن از فنّاوری نانو، قدرت جوابگوئی به نیازهای روز افزون بشر را ندارند. علی رغم رشد قابل ستایشِ شاخههای مختلف علوم، دانشمندان با چالشهای اساسی نیز روبرو هستند. برای مثال رایانهها با وجود نزدیك شدن به سرعتهای بحرانی پردازش، با توقعات بشر همخوانی ندارند. در داروسازی، داروها عوارض جانبی شدید به همراه داشته و برخی نیز به دلیل نامحلول و یا كممحلول بودن در خون از چرخۀ مصرف كنار گذاشته میشوند. از این گونه مشکلات، در بخشهای دیگر علوم نیز به وفور مشاهده میشود. فنّاوری نانو برای غلبه بر این چالشها، قابلیتهای فراوانی را به بشر عرضه نموده است.
در پزشکی به کمک این فنّاوری، نانوذرّاتی ابداع شده که به توزیع آسان دارو در قسمتهای مختلف بدن کمک میکند. در پوشش زخمهای خاص نظیر زخمهای سوختگی، از برخی نانوذرّات به عنوان عامل ضدمیكروب، ضدالتهاب و التیامبخش استفاده میشود. غذاهای غنیشده نیز بوسیله این فنّاوری تولید شدهاند[5-1] و ....
در حوزۀ نانو مواد، به دلیل اینکه مواد حجیمی که از ترکیبات نانوساختار تشکیل شدهاند از نظر مقاومت در برابر خوردگی، کشسانی و ایمنی در برابر آتش سوزی، مزیّتهای قابل ملاحظهای نسبت به مواد دیگر دارند، دانشمندان به دنبال چنین نانوساختارهای سبك و مقاوم در برابر حرارت هستند که برای هواپیماها، راكتها، ایستگاههای فضایی و .... مورد نیاز میباشند. برای مثال، ساخت موادی که یک ششم چگالی فولاد را دارند ولی مقاومت آنها 50 الی 100 برابر فولاد است، یکی از موفقیّتهای پژوهشگران در این زمینه میباشد[5].
در صنایع الکترونیک، تولید کامپیوترهای سریع موسوم به کامپیوترهای کوانتومی، تراشههای حافظه با اندازه نانو که هزاران برابر تراشههای فعلی قدرت ذخیرهسازی دارند و... مدنظر هستند. شركت سامسونگ، توسعه نیمی از محصولات ساخته شده توسط این شركت را به دلیل نوآوریهای ناشی از نانوذرّات نقره میداند[3]. به جرأت میتوان گفت: فنّاوری نانو[2] (NT) به همراه فنّاوری اطلاعات[3] (IT) و پروژه ژنوم انسانی[4] (BT) همزمان شكل دهنده سوّمین انقلاب صنعتی جهان هستند[6-1].
1-2 نانوذرّات[5]
باورها بر این است که سهم زیادی از توفیق نانوتکنولوژی در بهبود آینده بشر، به حوزه نانوذرّات تعلق خواهد داشت. نانوذرّات(حبس حاملهای بار در سه بعد) که به صورتهای گوناگون دسته بندی میشوند( فلزّی، نیمرسانا، پوسته- هسته[6] و ...)، به همراه سیمهای کوانتومی[7](حبس حاملهای بار در دو بعد) و لایههای نازک یا چاههای کوانتومی[8](حبس حاملهای بار در یک بعد) تشکیل دهندۀ نانومواد هستند[7].
[1] Nanotechnology
[2] Nanotechnology
[3] Information technology
[4] Biotechnology
[5] Nanoparticle
[6] Core-Shell Nanoparticle
[7] Quantum Wire
[8] Quantum Well
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
مقاله كاربرد نانوفناوری در صنایع الكترونیك ,
پایان نامه بیانگر رابطه فرهنگ سازمانی و بكارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات پایان نامه بیانگر رابطه فرهنگ سازمانی و بكارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات | ![]() |
دسته بندی | پژوهش |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 118 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 80 |
پایان نامه بیانگر رابطه فرهنگ سازمانی و بكارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات
فهرست مطالب
فصل اول: كلیات تحقیق
1-1 مقدمه : 1
2-1 بیان مسأله 2
3-1 اهمیت وضرورت پژوهش: 3
4-1 انگیزه پژوهشگر: 4
5-1 هدف پژوهش: 5
6-1 سوالات پژوهش: 6
7-1 تعاریف نظری وعملیاتی متغیرهای پژوهش.. 7
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
1-2مبانی نظری پژوهش.. 9
1-1-2 فرهنگ سازمانی. 9
2-1-2تعاریف فرهنگ سازمانی: 10
3-1-2اهمیت فرهنگ سازمانی. 11
4-1-2 خصوصیات فرهنگ سازمانی. 11
5-1-2منابع فرهنگ... 12
6-1-2شیوه پیدایش فرهنگ... 12
7-1-2انواع فرهنگ سازمانی. 13
8-1-2رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی. 14
9-1-2 رابطه فرهنگ و ساختارسازمان. 15
10-1-2 فرهنگ سازمانی و توسعه 15
11-1-2 نقش فرهنگ سازمانی در مدیزیت دانش.. 15
12-1-2 رابطه فناوری و فرهنگ... 16
13-1-2 الگوی اساسی برای تبیین وتشریح فرهنگ سازمانی. 17
2-2 فناوری اطلاعات و ارتباطات.. 19
1-1-2 تاریخچه فناوری اطلاعات و ارتباطات.. 19
2-2-2 مفهوم فناوری اطلاعات و ارتباطات: 20
3-2-2 چیستی فناوری. 22
4-2-2 تقسیم بندی کشورهای جهان. 23
5-2-2کاربردهای فناوری اطلاعات: 24
1-5-2-2 پول الکترونیکی2. 24
2-5-2-2 تجارت الکترونیکی 2. 24
3-5-2-2 دولت الکترونیکی 1. 25
4-5-2-2 نشر الکترونیک 2. 25
6-2-2 شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات.. 26
7-2-2 اینترنت.. 28
3-2 پیشینه پژوهش.. 28
فصل سوم :روش اجرای تحقیق. 31
3-1 مقدمه 32
3-2نوع و روش تحقیق. 32
3-3 جامعه آماری. 33
4-3-نمونه آماری. 33
5-3 روش نمونه گیری. 33
6-3 ابزارجمع آوری داده ها 34
فصل چهارم 35
تجزیه و تحلیل دادهها 35
1-4 مقدمه 36
2-4اطلاعات عمومی. 36
3-4 توصیف داده ها 38
4-4 تحلیل داده ها 49
1-4-4 سوالات اصلی پژوهش.. 49
2-4-4 سوالات فرعی پژوهش.. 51
فصل پنجم
نتیجهگیری و پیشنهادات.. 66
1-5 بحث و نتیجه گیری. 67
1-1-5 تفسیر سوال اصلی پژوهش.. 67
2-1-5 سوالات فرعی پژوهش.. 68
2-5 نتیجه گیری. 71
3-5 محدودیت ها و مشکلات پژوهش.. 72
4-5 پیشنهادات پژوهش.. 73
فهرست منابع. 74
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
پایان نامه بیانگر رابطه فرهنگ سازمانی و بكارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات ,
سمینار کارشناسی ارشد رشته مهندسی فناوری اطلاعات ، گرایش شبکه های کامپیوتری درس شبکه های کامپیوتری پیشرفته سمینار کارشناسی ارشد رشته مهندسی فناوری اطلاعات ، گرایش شبکه های کامپیوتری درس شبکه های کامپیوتری پیشرفته | ![]() |
دسته بندی | سمینار کامپیوتر |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 1133 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 20 |
سمینار کارشناسی ارشد رشته مهندسی فناوری اطلاعات ، گرایش شبکه های کامپیوتری درس شبکه های کامپیوتری پیشرفته
- مقدمه :
یکی از مباحث بسیار مهم در شبکه های کامپیوتری موضوع امنیت Security ) می باشد . حتی می توان مدعی شد که امنیت دشوارترین بخش پیاده سازی یک شبکه کامپیوتری می باشد . چون دامنه آن شامل تمام اجزاء آن شبکه می باشد .
شاید شما برای پیاده سازی یک شبکه کامپیوتری هزینه های زیادی را صرف کرده باشید اما یک نقص کوچک در ایمنی سیستم می تواند همه اقدامات و هزینه های شما را بر باد دهد .
به طور کلی موضوعات مطح شده در حوزه شبکه های کامپیوتری به سه شاخه کلی تقسیم می شوند که عبارتند از :
- مهندسی ترافیک ( Traffic Engineering ) : که شامل مسائل مربوط به تکنولوژیهای پیاده سازی یک شبکه ، هدایت مناسب بسته ها و... می باشد .
- مدیریت شبکه ( Network Management ) : که شامل مباحث مربوط به مدیریت ، نظارت و مانیتورینگ شبکه ها با استفاده از پروتکلهایی مانند SNMP می باشد .
- امنیت شبکه ( Network Security ) : که به مسائل مربوط به امن ساری شبکه مانند امن سازی ارتباطات ، پروتکلها و ... می پردازد .
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
سمینار کارشناسی ارشد رشته مهندسی فناوری اطلاعات ، گرایش شبکه های کامپیوتری درس شبکه های کامپیوتری پی,
مقاله نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه سریع تجارت الکترونیکی مقاله نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه سریع تجارت الکترونیکی | ![]() |
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 276 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 13 |
مقاله نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه سریع تجارت الکترونیکی
چکیده
فناوری اطلاعات و ارتباطات بعنوان عمده ترین محور توسعه و تحول در جهان منظور شده است. یکی از مهمترین کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات می توان به تجارت الکترونیکی اشاره کرد.متاسفانه هنوزبه دلایل مختلف اقدامات لازم و یا به اندازه کافی برای گسترش آن صورت نگرفته است. دلیل آن هم بسیار واضح است. این مقاله اشاره به چند مورد از عدم گسترش این، نه چندان،تکنولوژی جدید خواهد داشت. مهمترین آنان عبارتند از: عدم وجود زیر ساختار مناسب برای راه اندازی، فرهنگی و سیاسی،عدم وجود کارتهای اعتباری سیستم بانکداری، مقاومت در مقابل تغییرات و عدم ایجاد قوانین و مقررات اجرائی و غیره. پیشنهاد ارائه شده در این مقاله در زمینه فناوری اطلاعات جهت توسعه تجارت الکترونیک، سرمایه گذاری در زمینه توسعه نرم افزارهای تحت وب با ضریب امنیتی بالا می باشد. بنابراین فناوری اطلاعات و ارتباطات پایه و زیرساخت اصلی تجارت الکترونیکی بوده و پیشرفت، تحقیقات و سرمایه گذاری در آن می تواند کمک بزرگی به توسعه تجارت الکترونیک کرده باشد
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
مقاله نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه سریع تجارت الکترونیکی ,