کارآموزی بازرسی و كنترل كیفی سازه های جوشكاری شركت عصر پویندگان اندیشه کارآموزی بازرسی و كنترل كیفی سازه های جوشكاری شركت عصر پویندگان اندیشه | ![]() |
دسته بندی | گزارش کار آموزی و کارورزی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 26 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 31 |
کارآموزی بازرسی و كنترل كیفی سازه های جوشكاری شركت عصر پویندگان اندیشه
معرفی شركت
شركت فنی مهندسی عصر پویندگان اندیشه در سال 1375 شروع به فعالیت نموده و هدف اصلی شركت انجام پروژه های بازرسی و مشاوره در زمینه جوشكاری و انتخاب مواد و ارائه دستورالعمل های جوشكاری به شركت ها و صنایع وابسته به نفت و گاز و پتروشیمی می باشد.
نیروهای شركت اكثراً از افراد مجرب و متخصص در زمینه جوشكاری و متالورژی و بازرسی می باشند. سیاست كلی این شركت به صورتی است كه بر اساس پروژه های در دست اقدام افراد مورد نیاز را دعوت به همكاری نموده است.
این شركت چون پروژه های مختلفی انجام می دهد دارای واحد فنی مهندسی قوی و آرشیو كاملی می باشد و چون در مراحل مختلف نیاز به خدمات خاص بر اساس پروژه سفارش داده شده، دارای مشاوران زیادی است (مانند شركتهای فنی و مهندسی ، مهندسین شیمی، مهندسین برق، آزمایشگاههای تست مكانیكی مواد و آنالیز مواد و...) كه به صورت دائم با شركت كار نمیكنند.
واحد فنی و مهندسی
یكی از مهمترین راندكان شركت واحد فنی و مهندسی می باشد كه وظیفه آن بررسی و برنامه ریزی و تعیین و نحوة انجام پروژه می باشد. به طور مثال پروژه معرفی شده به شركت در مرحله اول توسط این واحد مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس ماهیت پروژه كارهای مربوط به آن، به افراد متخصص واگذاری می شود.
واحد اجرائیات و بازرسی پروژه
در این واحد با توجه به دستورالعمل های صادره از واحد فنی و مهندسی ، تكنسینها و اپراتورهای شركت كه همگی دارای مدارك بازرسی NDT میباشند بر اساس تخصص مربوطه مراحل مختلف بازرسی را در محل اجرایی پروژه انجام داده و پس از انجام و ثبت در فرمهای مربوطه به صورت دوره آن را به واحد نظارت بر پروژه تحویل داده می شود لازم به ذكر است كلیه پرسنل این واحد به تفكیك تخصص خود در زمینه بازرسی های (P.T. V.T. UT. mT. RT و....) انجام وظیفه می نمایند.
واحد نظارت و تفسیر بازرسی
در این واحد كلیه بازرسیهای انجام شده توسط اپراتورها وتكنسینهای واحد اجراییات و بازرس پروژه به این بخش ارائه داده تا مورد بررسی و تفسیر قرار گرفته و نتایج حاصله جهت بازبینی به كارفرما ارائه می شود. به طور كلی این واحد رابط بین بازرسان و كارفرما می باشد.
پروژه های در حال انجام شركت
یكی از پروژه های شركت بازرسی سازه فلزی یازده طبقه مسكونی، انجام مشاوره در جوشكاری انفجاری كاتدهای شركت سرب و روی ایرانیان زنجان .
بازرسی سازه فلزی به روش PT و MT
در این دوره كارآموزی وظیفه بازرسی یك سازه فلزی به روش PT و MT به اینجانب محول گردید كه در ادامه نحوه انجام بازرسی به این دو روش را ارائه خواهم كرد.
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
کارآموزی بازرسی و كنترل كیفی سازه های جوشكاری شركت عصر پویندگان اندیشه ,
پایان نامه جوشکاری اصطکاکی کامپوزیت های زمینه فلزی پایان نامه جوشکاری اصطکاکی کامپوزیت های زمینه فلزی | ![]() |
دسته بندی | مواد و متالوژی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 1813 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 101 |
پایان نامه جوشکاری اصطکاکی کامپوزیت های زمینه فلزی
فهرست مندرجات
چکیده.......................................................................................................................................... 5
فصل اول
کامپوزیت
1-1مقدمه..........................................................................................................................................7
1-2 کامپوزیت های زمینه فلزی..................................................................................................9
فصل دوم
جوشکاری اصطکاکی کامپوزیتهای زمینه فلزی
2-1 دسته بندی روشهای اتصال کامپوزیتها.............................................................................49
2-2 جوشکاری اصطکاکی ............................................................................................................61
2-3 نتایج و بحث............................................................................................................................82
فصل سوم
3-1 نتایج.........................................................................................................................................99
منابع........................................................................................................................................101
چکیده:
کامپوزیت مخلوطی در مقیاس ماکروسکوپیک از 2 تا چند ماده مختلف است که این مواد خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خود را حفظ کرده و مرز مشخصی را با یکدیگر تشکیل می دهند.
این مخلوط در مجموع و با توجه به برخی معیارها خواص بهتری از هر یک از اجزای تشکیل دهنده خود دارا می باشد. هر کامپوزیت عموماً 2 ناحیه متمایز یعنی فاز پیوسته و فاز ناپیوسته وجود دارند. روش های اتصال کامپوزیت ها به 3 صورت پروسه ذوبی، پروسه حالت جامد و دیگر انواع است. یکی از این روش ها جوشکاری اصطکاکی چرخشی می باشد.
این روش، روشی نسبتاً جدید و مناسب برای اتصال کامپوزیت های زمینه فلزی است . در این روش 2 قطعه نسبت به یکدیگر ثابت بوده و به یک صفحه نگهدارنده متصل اند و توسط ابزار مخصوص این روش، اتصال بین 2 کامپوزیت صورت می گیرد.
در این روش، ناحیه اتصال بسیاری از عیوب میکروساختاری موجود در روش های معمول اتصال مانند قوس الکتریکی ندارند.
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
پایان نامه جوشکاری اصطکاکی کامپوزیت های زمینه فلزی ,
پایان نامه تاریخ اسلام - زمینهها و چگونگی جنگهای رِدّه پایان نامه تاریخ اسلام زمینهها و چگونگی جنگهای رِدّه | ![]() |
دسته بندی | تاریخ |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 159 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 150 |
پایان نامه تاریخ اسلام - زمینهها و چگونگی جنگهای رِدّه
مقدمه
الف) اهمیت موضوع : ظهور اسلام منشاء تحولات بزرگی در تاریخ جهان گردید که بر همگان پوشیده نیست . تازیان در پرتو این آیین توانستند شاهنشاهی بزرگ ساسانی را از گردونه تاریخ خارج سازند و سرزمینهای بزرگی را از قلمرو روم شرقی تسخیر نمایند. اعراب به نام اسلام تمدن ایرانی را لگدمال تاراج خویش کردند، هر چند پس از مدتی بر ویرانه های آن به همت ایرانیان تمدن ایرانی- اسلامی دوباره پایه ریزی گردید. از آنجائیکه سرکوب شورشهای موسوم به ارتداد سرآغاز حرکت تهاجمی اعراب مسلمان به سرزمینهای هم جوار بود، بررسی و تحلیل آن بخصوص نقشی که نتیجه این جنگها در ایجاد وحدت در میان اعراب شبه جزیره عربستان داشت اهمیتی فراوان دارد که متاسفانه در مطالعات تاریخی صدر اسلام مورخان معمولا از آن سرسری می گذرند.
سوای از مساله فوق، شناخت اینکه با وجودیکه اعراب در زمان حیات پیامبر اسلام را پذیرفته بودند،چرا پس از مرگ او به سرعت از این آیین برگشتند، خود مبحثی مهم است که موضوعی جالب و جذاب در زمینه مطالعه جامعه شناسی تاریخی برای ما فراهم می آورد.
جایگزینی دین اسلام به جای ادیان و باورهای دیگر در جامعه عربستان و فراگیر شدن آن نیز می تواند مبحثی جالب در حیطه جامعه شناسی دین باشد که هر چند موضوع مستقیم بررسی ما نیست ، اما از آن جاییکه تضاد دینی بهانه اصلی جنگهای موسوم به "ارتداد"
می باشد بررسی تحولی که دین اسلام از این منظر ایجاد کرد و مقاومت در برابر آن،
می تواند مقدمه لازمی برای این چالشها باشد که ما نیز به فراخور بحث نیم نگاهی بدان
داشته ایم.
همچنین تفسیر و تحلیل این نبردها و تاثیری که در تحکیم مشروعیت حکومت مدینه ایجاد کرد ماده خام خوبی است برای تبیین چگونگی استقرار نظام سیاسی خلافت و بخصوص مباحثی که در پرتو چالشهای جانشینی در حیطه معرفتی اندیشه سیاسی در عالم اسلام نزد اندیشمندان مسلمان پس از آن پدید آمد؛ و نیز در بازخوانی مجدد این رویدادها می توان تحلیل تاریخی متفاوتی از چگونگی سیر حوادث منتهی به جنگهای رده، چگونگی انجام آنها و نیز نتایج حاصله ارایه داد که نگارنده در اینجا کوشیده است به وسع اندک خویش بدان بپردازد.
ب) پیشینه موضوع : در خصوص جنگهای ارتداد سوای از منابع عمومی تاریخ اسلام و برخی از کتابهای توصیفی که پیرامون این موضوع مورخان مسلمان نوشته اند و ما در معرفی منابع آنها را نقل کرده ایم ، منابع متاخری نیز در این خصوص به رشته تحریر درآمده است که برخی به زبان تازی و بعضی به زبان پارسی است ، اینها عمدتا به نقل روایی رویدادها اکتفا کرده و جز چند برداشت خاص فرقه ای از حوادث، جملگی تحلیل یکسانی از چرایی حوادث ارائه نموده اند که ما آنها را در فصل " بررسی ایده های موجود در باب ارتداد" آورده ایم، ماخذ عربی موجود در دسترس ما در خصوص جنگهای ارتداد عبارتند از " حروب الرده" از محمد احمد باشمیل[1]؛ و " حرکه الرده "[2] از علی العتوم؛ و " حروب الرده" از زاهیه الدجانی[3] و نیز کتابی از محمد حسین هیکل درباره زندگی ابوبکر که در آن به جنگ های ارتداد نیز پرداخته شده است[4] ماخذی که در زبان فارسی بدین موضوع پرداخته اند عبارتند از " تاریخ پیامبران دروغین در صدر اسلام" نوشته دکتر بحریه اوچ اوک که همانطور که از نامش پیداست تنها به مدعیان نبوت جنگهای ارتداد می پردازد، کتاب دیگری که در این خصوص نگاشته شده است "
1 - حروب الرده، محمد احمد باشمیل ، ]بی جا[ : دارالفکر، 1979.
2- حرکه الرده ، علی العتوم، عمان: مکتبه الرساله الحدیثه، 1987 .
3- حروب الرده، د . زاهیه الدجانی: بیروت: لدار الکتاب العربی ، الطبعه الاولی 1417 ه-1997 م.
4- الصدیق ابوبکر، محمد حسنین هیکل ، القاهره: دارالمعارف، 1990.
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
پایان نامه تاریخ اسلام - زمینهها و چگونگی جنگهای رِدّه ,
پایان نامه بررسی اثربخشی نمایش عروسکی بر افزایش مهارت های اجتماعی دختران پایان نامه بررسی اثربخشی نمایش عروسکی بر افزایش مهارت های اجتماعی دختران | ![]() |
دسته بندی | هنر و گرافیک |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 320 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 90 |
پایان نامه بررسی اثربخشی نمایش عروسکی بر افزایش مهارت های اجتماعی دختران
چكیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی نمایش عروسكی بر افزایش مهارت های اجتماعی دختران آموزش پذیر 12- 8 سال انجام شد. یكی از بارزترین مشخصات این افراد، ناتوانی برقراری ارتباط موثر با جامعه است .
مطالعه از نوع تجربی حقیقی بدون پیش تست بود.گروه نمونه این پژوهش متشكل از 30 دختر آموزش پذیر بود كه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند که از میان آن ها 15 نفر به گونه تصادفی به گروه آزمایش و بقیه به گروه كنترل تخصیص یافتند.گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت نظر محقق تحت آموزش مهارت های اجتماعی با استفاده از نمایش عروسكی قرار گرفت و گروه کنترل روند عادی کلاس را طی کرد.بعد از پایان مداخله آزمون رشد اجتماعی واینلند از مادران هر دو گروه گرفته شد و داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج نشان داد كه نمایش عروسكی موجب افزایش مهارت های اجتماعی ، مهارت ها ی ارتباطی و مهارت های روزمره زندگی شده ا ست(p<0/001). این نتیجه با یافته های پژوهش های دیگر تطابق دارد و قابلیت نمایش عروسكی را در افزایش مهارت های اجتماعی نشان می دهد.
كلید واژه ها : نمایش عروسكی ، مهارت های اجتماعی ، کم توانان ذهنی ، دختران کم توان آموزش پذیر.
مقدمه
حرکات موزون، رقص،آواز، موسیقی، پانتومیم و شکل های دیگر نمایشی نیاز بشر برای بیان سمبولیک ،چه از نظر بازیگر و چه از دید تماشاگر بوده است. در یکی دو قرن اخیر با توسعه سبک های متنوع هنری تاثیر آرامبخش آن بر روحیه هنرمند و مردمان بارزتر گردیده، به طوری که هنرمندان و روانشناسان را متوجه خاصیت درمانی نمایش و ترسیم اصول درمانبخش آن ساخته و روش ها و شیوه های مدونی از آن مبتنی بر اصول روان درمانی استخراج گردیده است و در حال حاضر نمایش درمانی به صورت رشته مستقل دانشگاهی در جهت رشد و خلاقیت درونی و توانبخشی بیماران، کم توانان ذهنی و جسمی حرکتی،آموزش داده می شود (حق شناس و اشکانی،1370).
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول 1
مقدمه 2
بیان مساله 3
اهمیت و ضرورت پژوهش 7
تعریف مفهومی و عملیاتی پژوهش 9
متغیر مستقل 9
متغیر وابسته 10
اهداف پژوهش 10
هدف کلی 10
اهداف اختصاصی 10
اهداف کاربردی 10
فرضیه های پژوهش 11
فرضیه اصلی 11
فرضیه های فرعی 11
فصل دوم 12
مقدمه 13
تاریخچه کم توانی ذهنی 14
تعاریف کم توانی ذهنی 15
طبقه بندی کم توانی ذهنی 21
کم توانان ذهنی آموزش پذیر 21
کم توانان ذهنی تربیت پذیر 21
کم توانان ذهنی حمایت پذیر 22
طبقه بندی بر اساس دیدگاه انجمن روانپزشکی آمریکا 22
طبقه بندی بر اساس دیدگاه سازمان بهداشت جهانی 23
علل کم توانی ذهنی 23
خصوصیات کم توانی ذهنی خفیف 25
مهارت های اجتماعی 26
عوامل انتخاب مهارت های اجتماعی 29
آموزش مهارت های اجتماعی به کم توانان ذهنی 29
نقش و اهمیت هنر 31
تعریف نمایش 32
خاستگاه نمایش 34
نمایش به عنوان درمان 36
نمایش عروسکی و انواع آن 42
عروسک های سایه ای 42
عروسک های دستکشی 43
عروسک های میله ای 43
عروسک های انگشتی 44
عروسک های خیمه شب بازی و اسباب بازی های پارچه ای 44
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور 47
تحقیقات انجام شده در داخل کشور 53
فصل سوم 58
طرح پژوهش 59
جامعه آماری 60
روش نمونه گیری 61
ابزار پژوهش 61
قلمروها و زیر قلمرهای واینلند 63
قلمرو ارتباطی 63
قلمرو مهارت های زندگی روزمره 63
قلمرو اجتماعی شدن 64
قلمرو مهارت های حرکتی 64
قلمرو رفتارهای ناسازگار 64
روش تجزیه و تحلیل داده ها 65
روش اجرا 65
ملاحظات اخلاقی 70
فصل چهارم 71
مقدمه 71
آمار توصیفی 71
آمار استنباطی 73
فصل پنجم 76
مقدمه 77
فرضیه اول 77
فرضیه دوم 78
فرضیه سوم 79
فرضیه چهارم 80
محدودیت های پژوهش 81
پیشنهادات پژوهش 82
پیوست ها
ادامه ي مطلب
امتیاز :
طبقه بندی:
،
پایان نامه بررسی اثربخشی نمایش عروسکی بر افزایش مهارت های اجتماعی دختران ,
پایان نامه بلایای طبیعی پایان نامه بلایای طبیعی | ![]() |
دسته بندی | جغرافیا |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 84 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 120 |
پایان نامه بلایای طبیعی
تاریخچه
مرور وقایع گذشته و آمارهای بهداشتی در طول 20 سال گذشته نشان می دهد که بلایای طبیعی باعث مرگ بیش از سه میلیون و حداقل 800 میلیون نفر زخمی در جهان شده است. تنها طی سال های 1996-1997 میلادی خسارت های ناشی از بلایای عظیم به بیش از 400 میلیارد دلار رسیده و این در حالیست که در دهه قبل میزان خسارت 147 میلیارد ، در دو دهه قبل ، یکصد میلیارد دلار گزارش شده است و در سه دهه گذشته میزان وقوع بلایا 3 برابر و زیان های مالی ناشی از آن ها 8 برابر شده است.
ایران جزء 10 کشور بلاخیز جهان است و 90 درصد جمعیت کشور در معرض خطرات ناشی از سیل و زلزله قرار دارند. بلایای طبیعی تنها در هفت سال گذشته بیش از 2157 میلیارد ریال خسارت به کشور ما وارد نموده است و کشور ما را از نظر آمار و وقوع حوادث طبیعی در مقام ششم جهانی قرار داده است. در 90 سال اخیر بیش از 120 هزار نفر از مردم ایران بر اثر وقوع بلایای طبیعی کشته شده اند که از این تعداد 76 درصد بر اثرزلزله ، 13 درصد براثر سیل و 11 درصد بر اثر سایر بلایای طبیعی جان خود را از دست داده اند.
بطور کلی بلایا موجب شیوع بیماری های جدید و غیر عادی نمی شوند و در هنگام بروز بلایا مردم دقیقاً از مسایل بهداشتی و بیماری هایی رنج می برند که قبلاً به آن مبتلا شده اند و از آنها رنج می برند.در شرایط بحران ، کودکان و نوجوانان از اسهال ، سرخجه و عفونت های حاد تنفسی می میرند همانگونه که برادران و خواهران آنان در شرایط عادی مرده اند. تجربه نشان داده است که اقدام مسئولانه در بروز بلایا تنها داشتن اطلاعات کافی نیست بلکه علاوه بر آن باید درک درستی از آنچه برای عمل مناسب است وجود داشته باشد.
فهرست مطالب عنوان صفحه تاریخچه......................................................................................................................................1 بلایا............................................................................................................................................3 مهم ترین آثار بلایا بر محیط.....................................................................................................3 انواع بلاها..................................................................................................................................4 بلاهای طبیعی............................................................................................................................4 بلاهای ساخت بشر...............................................................................................6 بلایای فنی...........................................................................................................6 تعیین اهمیت هر بلا..............................................................................................6 معرفی آمادگی بخش بهداشت و درمان در برابر بلایا وشرایط اضطراری...................7 فرایند آمادگی......................................................................................................7 اقدامات پیش از وقوع بلا.....................................................................................8 اقدامات هنگام وقوع بلا.......................................................................................9 اقدامات پس از قوع بلا.......................................................................................10 راهنمای برنامه خانوادگی مقابله با حوادث............................................................11 مركز اعلام خطر و اهداف آن..............................................................................13 آموزش عمومی..................................................................................................16 آموزش بهداشت در مراحل مختلف بروز بلایای طبیعی.........................................17 راهكار های لازم جهت افزایش سطح آگاهی ارائه دهندگان خدمات ......................18 فعالیت های علمی جهت افزایش سطح آگاهی......................................................18 برنامه مقابله با بلایای طبیعی................................................................................20 تشكیلات مسئول ملی........................................................................................20 هماهنگی..........................................................................................................22 برنامه ریزی......................................................................................................25 سازماندهی.......................................................................................................26 وظایف ستاد پیشگیری و بازسازی حوادث غیر مترقبه..........................................27 وظایف سازمان ها و نهاد ها به تفكیك...............................................................29 شرح وظایف كمیته فرعی بهداشت و درمان كاهش اثرات بلایای طبیعی...............32 مدیریت بخش بهداشت....................................................................................33 سازمان های بین المللی.....................................................................................34 آشنایی با نهضت جهانی صلیب سرخ و هلال احمر.............................................34 سازمان ملل ( UN )........................................................................................35 برنامه توسعه سازمان ملل متحد UNDP...........................................................36 دفتر كمیسر عالی سازمان ملل برای پناهندگان......................................................37 صندوق بین الملل سازمان ملل متحد برای كودكان UNICEF............................37 سازمان خوارو بار و كشاورزی FAO................................................................37 سازمان آموزش علمی و فرهنگی ملل متحد UNESCO....................................38 سازمان بین المللی هواشناسی.............................................................................38 سازمان بین المللی هواپیمایی كشوری.................................................................38 صندوق بین المللی پول.....................................................................................39 سازمان های غیر دولتی......................................................................................39 واحدهای دولتی امداد........................................................................................40 مؤسسات بین المللی دو جانبه یا چند جانبه..........................................................40 امداد رسانی نیروهای دولتی وجمعیت های داوطلب.............................................41 جابجایی جمعیت..............................................................................................43 تخلیه...............................................................................................................43 حمل و نقل......................................................................................................44 اسكان آوارگان و بهداشت اردوگاه ها.................................................................44 چادر و انواع آن................................................................................................46 ویژگی های چادر.............................................................................................46 انتخاب موقعیت اردوگاه ها...............................................................................47 طراحی اردوگاه ها............................................................................................48 كمبود و آلودگی آب در مناطق بلارده.................................................................49 اهمیت آب از نظر بهداشت...............................................................................49 نقش آب در اشاعه بیماری.................................................................................50 ترتیب اولویت بندی تأمین آب در شرایط اضطراری............................................52 آب مورد نیاز....................................................................................................53 كیفیت آب.......................................................................................................54 طی دوره تخلیه................................................................................................54 گندزدایی آب..................................................................................................54 ید زنی............................................................................................................54 جوشاندن.........................................................................................................55 كلرزنی............................................................................................................55 تأمین یخ..........................................................................................................57 ذخیره آب........................................................................................................57 تجهیزات لازم برای تأمین آب...........................................................................58 دفع غیر بهداشتی مدفوع در شرایط بحران..........................................................58 عدم وجود شبكه جمع آوری فاضلاب...............................................................59 دفع فاضلاب....................................................................................................60 نكات مورد توجه در دفع مدفوع انسانی بوسیله توالت........................................60 دفع مواد زائد جامد..........................................................................................61 دفع لاشه حیوانی.............................................................................................63 نحوه دفع صحیح زباله در مناطق بلا زده............................................................63 پر كردن اراضی پست......................................................................................64 مبارزه و پیشگیری از بیماری ها به دنبال وقوع بلایای طبیعی...............................66 تیم های امداد بهداشتی....................................................................................68 جمع آوری و انتقال آسیب دیدگان و بیماران.....................................................68 شرایط انتخاب محل........................................................................................68 هدف از تعیین محل جمع آوری آسیب دیدگان.................................................69 نیروی انسانی در محل جمع آوری آسیب دیدگان..............................................70 پشتیبانی محل جمع اوری آسیب دیدگان...........................................................70 بیمارستان و درمانگاه صحرایی سیار..................................................................70 شرایطی كه انتقال بیمار را ایجاب می كند..........................................................71 برنامه ریزی برای انتقال بیمار...........................................................................72 محافظت از بهیاران.........................................................................................72 انتخاب وسیله نقلیه.........................................................................................73 آماده سازی وسیله نقلیه برای انتقال بیمار..........................................................73 گندزدایی وسیله نقلیه پس از جابجایی.............................................................74 احتیاطات عمومی در كاربرد مواد گندزدا و ضدعفونی كننده ها..........................74 گندزداها و ضد عفونی كننده های شیمیایی......................................................75 پیشگیری و مبارزه با بیماری های روده ای از طریق بهسازی محیط...................78 گندزدایی موا آلوده........................................................................................79 بهسازی محیط در بیمارستان های صحرایی.....................................................80 كمك های اولیه............................................................................................80 صفات كمك دهنده.......................................................................................81 وظایف اصلی كمك دهنده.............................................................................81 وسایل مورد نیاز و ضروری در حوادث..........................................................82 مبارزه با جانوران موذی.................................................................................83 برنامه اجرایی مبارزه با جانوران موذی پس از وقوع بلا....................................84 فقدان غذا و آلودگی غذا در مناطق بلا زده......................................................88 تأمین بهداشت مواد غذایی در زمان بحران......................................................90 وظایف بخش بهداشت.................................................................................92 كنترل بهداشت مواد غذایی وارد شده به منطقه................................................93 شرایط نگهداری مواد غذایی در شرایط بحران................................................94 خدمات كفن و دفن......................................................................................94 وسایل و لوازمی كه برای كفن و دفن مورد نیاز هستند....................................96 بهداشت روانی...........................................................................................97 آموزش بهسازی به قربانیان...........................................................................98 پیوست ها...................................................................................................100 منابع........................................................................................................... |
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
پایان نامه بلایای طبیعی ,
پایان نامه بلایای طبیعی پایان نامه بلایای طبیعی | ![]() |
دسته بندی | جغرافیا |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 84 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 120 |
پایان نامه بلایای طبیعی
تاریخچه
مرور وقایع گذشته و آمارهای بهداشتی در طول 20 سال گذشته نشان می دهد که بلایای طبیعی باعث مرگ بیش از سه میلیون و حداقل 800 میلیون نفر زخمی در جهان شده است. تنها طی سال های 1996-1997 میلادی خسارت های ناشی از بلایای عظیم به بیش از 400 میلیارد دلار رسیده و این در حالیست که در دهه قبل میزان خسارت 147 میلیارد ، در دو دهه قبل ، یکصد میلیارد دلار گزارش شده است و در سه دهه گذشته میزان وقوع بلایا 3 برابر و زیان های مالی ناشی از آن ها 8 برابر شده است.
ایران جزء 10 کشور بلاخیز جهان است و 90 درصد جمعیت کشور در معرض خطرات ناشی از سیل و زلزله قرار دارند. بلایای طبیعی تنها در هفت سال گذشته بیش از 2157 میلیارد ریال خسارت به کشور ما وارد نموده است و کشور ما را از نظر آمار و وقوع حوادث طبیعی در مقام ششم جهانی قرار داده است. در 90 سال اخیر بیش از 120 هزار نفر از مردم ایران بر اثر وقوع بلایای طبیعی کشته شده اند که از این تعداد 76 درصد بر اثرزلزله ، 13 درصد براثر سیل و 11 درصد بر اثر سایر بلایای طبیعی جان خود را از دست داده اند.
بطور کلی بلایا موجب شیوع بیماری های جدید و غیر عادی نمی شوند و در هنگام بروز بلایا مردم دقیقاً از مسایل بهداشتی و بیماری هایی رنج می برند که قبلاً به آن مبتلا شده اند و از آنها رنج می برند.در شرایط بحران ، کودکان و نوجوانان از اسهال ، سرخجه و عفونت های حاد تنفسی می میرند همانگونه که برادران و خواهران آنان در شرایط عادی مرده اند. تجربه نشان داده است که اقدام مسئولانه در بروز بلایا تنها داشتن اطلاعات کافی نیست بلکه علاوه بر آن باید درک درستی از آنچه برای عمل مناسب است وجود داشته باشد.
فهرست مطالب عنوان صفحه تاریخچه......................................................................................................................................1 بلایا............................................................................................................................................3 مهم ترین آثار بلایا بر محیط.....................................................................................................3 انواع بلاها..................................................................................................................................4 بلاهای طبیعی............................................................................................................................4 بلاهای ساخت بشر...............................................................................................6 بلایای فنی...........................................................................................................6 تعیین اهمیت هر بلا..............................................................................................6 معرفی آمادگی بخش بهداشت و درمان در برابر بلایا وشرایط اضطراری...................7 فرایند آمادگی......................................................................................................7 اقدامات پیش از وقوع بلا.....................................................................................8 اقدامات هنگام وقوع بلا.......................................................................................9 اقدامات پس از قوع بلا.......................................................................................10 راهنمای برنامه خانوادگی مقابله با حوادث............................................................11 مركز اعلام خطر و اهداف آن..............................................................................13 آموزش عمومی..................................................................................................16 آموزش بهداشت در مراحل مختلف بروز بلایای طبیعی.........................................17 راهكار های لازم جهت افزایش سطح آگاهی ارائه دهندگان خدمات ......................18 فعالیت های علمی جهت افزایش سطح آگاهی......................................................18 برنامه مقابله با بلایای طبیعی................................................................................20 تشكیلات مسئول ملی........................................................................................20 هماهنگی..........................................................................................................22 برنامه ریزی......................................................................................................25 سازماندهی.......................................................................................................26 وظایف ستاد پیشگیری و بازسازی حوادث غیر مترقبه..........................................27 وظایف سازمان ها و نهاد ها به تفكیك...............................................................29 شرح وظایف كمیته فرعی بهداشت و درمان كاهش اثرات بلایای طبیعی...............32 مدیریت بخش بهداشت....................................................................................33 سازمان های بین المللی.....................................................................................34 آشنایی با نهضت جهانی صلیب سرخ و هلال احمر.............................................34 سازمان ملل ( UN )........................................................................................35 برنامه توسعه سازمان ملل متحد UNDP...........................................................36 دفتر كمیسر عالی سازمان ملل برای پناهندگان......................................................37 صندوق بین الملل سازمان ملل متحد برای كودكان UNICEF............................37 سازمان خوارو بار و كشاورزی FAO................................................................37 سازمان آموزش علمی و فرهنگی ملل متحد UNESCO....................................38 سازمان بین المللی هواشناسی.............................................................................38 سازمان بین المللی هواپیمایی كشوری.................................................................38 صندوق بین المللی پول.....................................................................................39 سازمان های غیر دولتی......................................................................................39 واحدهای دولتی امداد........................................................................................40 مؤسسات بین المللی دو جانبه یا چند جانبه..........................................................40 امداد رسانی نیروهای دولتی وجمعیت های داوطلب.............................................41 جابجایی جمعیت..............................................................................................43 تخلیه...............................................................................................................43 حمل و نقل......................................................................................................44 اسكان آوارگان و بهداشت اردوگاه ها.................................................................44 چادر و انواع آن................................................................................................46 ویژگی های چادر.............................................................................................46 انتخاب موقعیت اردوگاه ها...............................................................................47 طراحی اردوگاه ها............................................................................................48 كمبود و آلودگی آب در مناطق بلارده.................................................................49 اهمیت آب از نظر بهداشت...............................................................................49 نقش آب در اشاعه بیماری.................................................................................50 ترتیب اولویت بندی تأمین آب در شرایط اضطراری............................................52 آب مورد نیاز....................................................................................................53 كیفیت آب.......................................................................................................54 طی دوره تخلیه................................................................................................54 گندزدایی آب..................................................................................................54 ید زنی............................................................................................................54 جوشاندن.........................................................................................................55 كلرزنی............................................................................................................55 تأمین یخ..........................................................................................................57 ذخیره آب........................................................................................................57 تجهیزات لازم برای تأمین آب...........................................................................58 دفع غیر بهداشتی مدفوع در شرایط بحران..........................................................58 عدم وجود شبكه جمع آوری فاضلاب...............................................................59 دفع فاضلاب....................................................................................................60 نكات مورد توجه در دفع مدفوع انسانی بوسیله توالت........................................60 دفع مواد زائد جامد..........................................................................................61 دفع لاشه حیوانی.............................................................................................63 نحوه دفع صحیح زباله در مناطق بلا زده............................................................63 پر كردن اراضی پست......................................................................................64 مبارزه و پیشگیری از بیماری ها به دنبال وقوع بلایای طبیعی...............................66 تیم های امداد بهداشتی....................................................................................68 جمع آوری و انتقال آسیب دیدگان و بیماران.....................................................68 شرایط انتخاب محل........................................................................................68 هدف از تعیین محل جمع آوری آسیب دیدگان.................................................69 نیروی انسانی در محل جمع آوری آسیب دیدگان..............................................70 پشتیبانی محل جمع اوری آسیب دیدگان...........................................................70 بیمارستان و درمانگاه صحرایی سیار..................................................................70 شرایطی كه انتقال بیمار را ایجاب می كند..........................................................71 برنامه ریزی برای انتقال بیمار...........................................................................72 محافظت از بهیاران.........................................................................................72 انتخاب وسیله نقلیه.........................................................................................73 آماده سازی وسیله نقلیه برای انتقال بیمار..........................................................73 گندزدایی وسیله نقلیه پس از جابجایی.............................................................74 احتیاطات عمومی در كاربرد مواد گندزدا و ضدعفونی كننده ها..........................74 گندزداها و ضد عفونی كننده های شیمیایی......................................................75 پیشگیری و مبارزه با بیماری های روده ای از طریق بهسازی محیط...................78 گندزدایی موا آلوده........................................................................................79 بهسازی محیط در بیمارستان های صحرایی.....................................................80 كمك های اولیه............................................................................................80 صفات كمك دهنده.......................................................................................81 وظایف اصلی كمك دهنده.............................................................................81 وسایل مورد نیاز و ضروری در حوادث..........................................................82 مبارزه با جانوران موذی.................................................................................83 برنامه اجرایی مبارزه با جانوران موذی پس از وقوع بلا....................................84 فقدان غذا و آلودگی غذا در مناطق بلا زده......................................................88 تأمین بهداشت مواد غذایی در زمان بحران......................................................90 وظایف بخش بهداشت.................................................................................92 كنترل بهداشت مواد غذایی وارد شده به منطقه................................................93 شرایط نگهداری مواد غذایی در شرایط بحران................................................94 خدمات كفن و دفن......................................................................................94 وسایل و لوازمی كه برای كفن و دفن مورد نیاز هستند....................................96 بهداشت روانی...........................................................................................97 آموزش بهسازی به قربانیان...........................................................................98 پیوست ها...................................................................................................100 منابع........................................................................................................... |
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
پایان نامه بلایای طبیعی ,
پایان نامه پیش بینی دما با استفاده از روش های هوشمند پایان نامه پیش بینی دما با استفاده از روش های هوشمند | ![]() |
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 1438 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 110 |
پایان نامه پیش بینی دما با استفاده از روش های هوشمند
مقدمه
تابش های مستقیم و غیر مستقیم منشا اصلی انرژی حرارتی کره ی زمین است بازتاب آن ها توسط زمین موجب گرم شدن هوا می گردد. اندازه گیری دما در محیط باز نشان دهنده ی دمای هوا ، دمای ناشی از تابش های اجسام مجاور و تابش های مستقیم خورشید است به همین دلیل دماسنج ها را در پناهگاههای هواشناسی قرار می دهند به طوریکه مخزن آن ها از سطح زمین در ارتفاع مشخصی در حدود 135 سانتی متری قرارداشته باشند. به این ترتیب دمای هوای بدست آمده در نقاط مختلف با یکدیگر قابل مقایسه هستند و تحت تاثیر تابش های مستقیم یا غیر مستقیم نمی باشند. از جمله عوامل موثر در دمای یک منطقه عرض جغرافیایی، ارتفاع، جریان های دریایی، فاصله از دریا، باد، جهت و پوشش ابری می باشند.
عنوان | صفحه | ||
مقدمه | 1 |
| |
فصل یکم - منطق فازی و ریاضیات فازی |
|
| |
1-1- منطق فازی | 2 |
| |
1-1-1- تاریخچه مختصری از منطق فازی | 2 |
| |
1-1-2- آشنایی با منطق فازی | 4 |
| |
1-1-3- سیستم های فازی | 7 |
| |
1-1-4- نتیجه گیری | 10 |
| |
1-2- ریاضیات فازی | 11 |
| |
1-2-1- مجموعه های فازی | 11 |
| |
1-2-2- مفاهیم مجموعه های فازی | 14 |
| |
1-2-3- عملیات روی مجموعه های فازی | 14 |
| |
1-2-4- انطباق مجموعه های فازی | 19 |
| |
1-2-5- معیار های امکان و ضرورت | 19 |
| |
1-2-6- روابط فازی | 21 |
| |
1-2-6-1- رابطه ی هم ارزی فازی | 23 |
| |
1-2-6-2- ترکیب روابط فازی | 23 |
| |
1-2-7- منطق فازی | 24 |
| |
1-2-7-1- عملیات منطقی و مقادیر درستی فازی | 25 |
| |
1-2-7-2- کاربرد مقادیر درستی فازی | 27 |
| |
1-2-8- نتیجه گیری | 27 |
| |
فصل دوم- الگوریتم ژنتیک |
|
| |
2-1- چکیده | 28 |
| |
2-2- مقدمه | 29 |
| |
2-3- الگوریتم ژنتیک چیست؟ | 32 |
| |
2-4- ایده اصلی الگوریتم ژنتیک | 35 |
| |
2-5- الگوریتم ژنتیک | 37 |
| |
2-6- سود و کد الگوریتم | 38 |
| |
2-7- روش های نمایش | 39 |
| |
2-8- روش های انتخاب | 40 |
| |
2-9- روش های تغییر | 41 |
| |
2-10- نقاط قوت الگوریتم های ژنتیک | 42 |
| |
2-11- محدودیت های GA ها | 43 |
| |
2-12- چند نمونه از کاربردهای الگوریتم های ژنتیک | 43 |
| |
2-13- نسل اول | 45 |
| |
2-14- نسل بعدی | 46 |
| |
2-14-1- انتخاب | 47 |
| |
2-14-2- تغییر از یک نسل به نسل بعدی(crossover) | 47 |
| |
2-14-3- جهش (mutation) | 48 |
| |
2-15- هایپر هیوریستیک | 48 |
| |
فصل سوم- بررسی مقالات |
|
| |
3-1- یک روش رویهای پیش بینی دمای هوای شبانه برای پیش بینی یخبندان |
|
| |
3-1-1- چکیده | 51 |
| |
3-1-2- مقدمه | 51 |
| |
3-1-3- روش شناسی | 53 |
| |
3-1-3-1- مجموعه اصطلاحات | 53 |
| |
3-1-3-2-نگاه کلی | 53 |
| |
3-1-3-3- یادگیری | 54 |
| |
3-1-3-4- تولید پارامتر های ساختاری | 55 |
| |
3-1-3-5- پیش بینی | 57 |
| |
3-1-3-6- متناسب سازی ضعیف، متوسط و دقیق | 59 |
| |
3-1-4- نتایج | 60 |
| |
3-1-4-1- واقعه ی یخبندان شپارتون | 64 |
| |
3-1-4-2- بحث | 65 |
| |
3-1-5- نتیجه گیری | 66 |
| |
3-2- پیش بینی دما و پیش گویی بازار بورس بر اساس روابط منطق فازی و الگوریتم ژنتیک |
|
| |
3-2-1- چکیده | 67 |
| |
3-2-2- مقدمه | 67 |
| |
3-2-3- سری های زمانی فازی و روابط منطق فازی | 69 |
| |
3-2-4- مفاهیم اساسی و الگوریتم های ژنتیک | 70 |
| |
3-2-5- روش جدید پیش بینی دما و بازار بورس بر اساس روابط منطقی فازی و الگوریتم های ژنتیک | 71 |
| |
3-2-6- نتیجه گیری | 93 |
| |
3-3-پیش بینی روند دمای جهانی بر اساس فعالیت های خورشیدی پیشگویی شده در طول دهه های آینده |
|
| |
3-3-1- چکیده | 94 |
| |
3-3-2- مقدمه | 94 |
| |
3-3-3- داده و روش بررسی | 96 |
| |
3-3-4- نتایج | 99 |
| |
3-3-5- نتیجه گیری | 100 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
پایان نامه پیش بینی دما با استفاده از روش های هوشمند ,
پایان نامه پیاده سازی نرم افزار انتخاب رشته دبیرستان پایان نامه پیاده سازی نرم افزار انتخاب رشته دبیرستان | ![]() |
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 4984 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 155 |
پایان نامه پیاده سازی نرم افزار انتخاب رشته دبیرستان
چکیده
بدلیل اینكه انتخاب رشته برای هر مقطع از تحصیل ، یكی از مهمترین وظایف و تاثیرگذارترین امور در ادامه روند تحصیلی و كاری فرد محسوب می شود سعی شده در این پروژه، انتخاب رشته دانش آموزان دبیرستان به شكل مطلوبتری صورت گیرد و درصد خطای فرد در اعمال محاسباتی و غیره پایین آید. بعد از مطالعه این دستورالعمل با نحوه كار با نرم افزار آشنا می شوید و نیز از شرایط كسب امتیاز قبولی و انتخاب رشته ها به ترتیب اولویت مطلع می شوید و می توانید نحوه ارزیابی و ارزشیابی را كاملتر درك كنید.
لازم به ذكر است در این پروژه سعی بر آن شده تا اعمالی كه نرم افزارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش در مقطع دبیرستان تهیه كرده اند را شبیه سازی كند و بتواند خارج از محیط آن نرم افزار اقدام به انجام انتخاب رشته و اولویت بندی رشته ها برای دانش آموزان نماید.
ضمنا این نرم افزار و این پروژه جهت بررسی چهار رشته ریاضی فیزیك، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم اسلامی و معارف تهیه و شبیه سازی گردیده است.
واژههای کلیدی
انتخاب رشته، هدایت تحصیلی، مشاوره وانتخاب رشته، نرم افزار انتخاب رشته، نرم افزار مشاوره.
عنوان | صفحه |
مقدمه ............................................................................................................................................................. | 1 |
فصل یکم - هدایت تحصیلی در یك نگاه ..................................................................................................... | 4 |
1-1- اهداف و ساختار.. ................................................................................................................................ | 4 |
1-2- اهم مقررات نظام آموزشی متوسطه به شیوه سالی - واحدی.................................................................... | 6 |
1-3- هدایت تحصیلی ................................................................................................................................... | 7 |
فصل دوم - هدایت تحصیلی و نقش مدیریت................................................................................................... | 9 |
2-1- نقش مدیریت در انتخاب رشته............................................................................................................... | 9 |
فصل سوم - نحوه تهیه هدایت تحصیلی........................................................................................................... | 11 |
3-1- اهداف هدایت تحصیلی......................................................................................................................... | 11 |
3-2- ملاک های هدایت تحصیلی ................................................................................................................. | 15 |
3-3- ضوابط مربوط به نمرات درسی رشته ها و شاخه های مختلف ................................................................ | 16 |
3-4- بررسی های مشاوره ای ....................................................................................................................... | 18 |
3-5- امتیازهای نمرات دانش آموز................................................................................................................. | 21 |
3-6- کلید های امتیازهای آزمون................................................................................................................... | 21 |
فصل چهارم - روش استفاده از نرم افزار.......................................................................................................... | 23 |
4-1- محیط نرمافزار....................................................................................................................................... | 23 |
4-2- منوها..................................................................................................................................................... | 27 |
4-3- ورود اطلاعات دانشآموز..................................................................................................................... | 27 |
4-4- ورود اطلاعات مشاور........................................................................................................................... | 31 |
4-5- بخش مشاهده نتیجه نهایی انتخاب رشته................................................................................................. | 37 |
فصل چهارم - بررسی كد برنامه...................................................................................................................... | 44 |
4-1- ماژول برنامه.......................................................................................................................................... | 44 |
4-2- فرم های برنامه...................................................................................................................................... | 46 |
فصل پنجم- نتیجه گیری، پیشنهادات.............................................................................................................. | 136 |
5-1- معایب و مشكلات................................................................................................................................ | 136 |
5-2- مزایا و محاسن...................................................................................................................................... | 137 |
5-3- عملكرد................................................................................................................................................. | 137 |
5-4- پیشنهادات............................................................................................................................................. | 137 |
5-5- نتیجه گیری........................................................................................................................................... | 138 |
مراجع و منابع................................................................................................................................................. | 139 |
|
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
پایان نامه پیاده سازی نرم افزار انتخاب رشته دبیرستان ,
پروژه تستر حافظه FLASH و EEPROM و SRAM با استفاده از میکرو کنترلر AVR پروژه تستر حافظه FLASH و EEPROM و SRAM با استفاده از میکرو کنترلر AVR | ![]() |
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 570 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 70 |
پروژه تستر حافظه FLASH و EEPROM و SRAM با استفاده از میکرو کنترلر AVR
حافظه های ATMagUlb, AVR
این بخش تفاوت میان حافظه های دو، ATmegulb را توصیف
می كند در ساختار AVR دو فضای حافظه ای، فضای حافظه ای برنامه تولیست وفضای حافظه ای اولیه وجود دارد در مجموع ATMega16 یكEEPROM برای نگهداری اطلاعات حافظه ای دارد همه فضاهای این حافظه به صورت خطی ومنظم
می باشد.
سیستم REprogrammabl حافظه فلش در برنامه نویسی حافظه
ATMega16 شامل 16 كیلو بایت تك تراشه ای در سیستم وقابلیت برنامه ریزی مجدد حافظه فلش برای نگه داری برنامه است در زمانی كه طول بایت حافظه های avr16 یا32 بیت بوده حافظه فلش دار برای avr 16*k5 شناخته شده است برای جلوگیری از اسیب نرم افزار حافظه فلش به دو بخش تقسیم می كنیم بخش راه اندازی وبخش برنامه نویس.
حافظه فلش قابلیت10000 یا نوشتن وپاك كردن می باشد پروگرم كانتر ATM mega16 دارای طول 13 بیت می باشد كه قابلیت آدرس دهی 8 كیلو بایت را دارد كار قسمت راه اندازی برنامه قفل وراه اندازی برایحالت نرم افزار در اجر ا وحمایت از بار گذاری در هنگام راه اندازی (نوشتاری- خواندنی) است كه در فصل بعد بعد به آن اشاره شده است.كه شامل توصیف اجزای سری اطلاعات فلش كه در پینهایspi ودر ارتباط با JTAK می باشد.
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
پروژه تستر حافظه FLASH و EEPROM و SRAM با استفاده از میکرو کنترلر AVR ,
تحقیق تجزیه و تحلیل 4 نرم افزار مخرب (ویروس- تروجان ) تحقیق تجزیه و تحلیل 4 نرم افزار مخرب (ویروس تروجان ) | ![]() |
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 955 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 88 |
تحقیق تجزیه و تحلیل 4 نرم افزار مخرب (ویروس- تروجان )
به برنامههای رایانهای که به منظور تخریب ویا سوءاستفاده از ساختار یک رایانه نوشته شود،ویروس رایانهای میگویند. ویروس رایانهای عبارتی است برای یک برنامه ناخواسته مخرب که میتواند روی رایانههامنتشرواجراگردد.
.معمولاًویروسهاتوسط برنامهنویسان برای مقاصد گوناگون نوشته میشوند. اهدافی چون شهرت،انتقام، ایجاد خسارت و یا اهداف اقتصادی میتوانند باعث ایجاد انگیزه در نوشتن ویروس کامپیوتری شوند. برخی از ویروسها بسیار مخرب هستند و برخی تنها جنبه تبلیغاتی دارند.
علت نامگذاری این برنامهها به ویروس به دلیل شباهت نحوه فعالیت آنها با ویروسها در دنیای حقیقی است. ویروس رایانهای را میتوان برنامهای تعریف نمود که میتوان خودش را با استفاده از یک میزبان تکثیر نماید. بنابراین تعریف اگر برنامهای وجود داشته باشد که دارای آثار تخریبی باشد ولی امکان تکثیر نداشته باشد،نمیتوان آن را ویروس نامید.
معمولاً کاربران کامپیوتر به ویژه آنهایی که اطلاعات تخصصی کمتری درباره کامپیوتر دارند،ویروسها را برنامههایی هوشمندوخطرناک میدانند که خود به خود اجرا و تکثیر شده و آثار تخریبی زیادی دارند که باعث از دست رفتن اطلاعات و گاه خراب شدن کامپیوتر میگردند در حالی که طبق آمار تنها پنج درصد ویروسها دارای آثار تخریبی بوده وبقیه صرفاً تکثیر میشوند. بنابراین ویروسهای رایانهای از جنس برنامههای معمولی هستند که توسط ویروسنویسان نوشته شده و سپس به طور ناگهانی توسط یک فایل اجرایی و یا جا گرفتن در ناحیه سیستمی دیسک،فایلها و یا کامپیوترهای دیگر را آلوده میکنند. در این حال پس از اجرای فایل آلوده به ویروس و یا دسترسی به یک دیسک آلوده توسط کاربر دوم، ویروس به صورت مخفی از نسخهای خودش را تولید کرده و به برنامه های دیگر میچسباند و به این ترتیب داستان زندگی ویروس آغاز میشودوهر یک از برنامهها و یا دیسکهای حاوی ویروس، پس ازانتقال به کامپیوترهای دیگر باعث تکثیر نسخههایی از ویروس وآلوده شدن دیگر فایلها و دیسکها میشوند.
بنابراین پس از اندک زمانی در کامپیوترهای موجود در یک کشور و یا حتی در سراسر دنیا منتشر میشوند.از آنجا که ویروسها به طور مخفیانه عمل میکنند، تا زمانی که کشف نشده وامکان پاکسازی آنها فراهم نگردیده باشد، برنامههای بسیاری را آلوده میکنند و از این رو یافتن سازنده و یا منشأ اصلی ویروس مشکل است.
ویروسها هر روز در اینترنت، بیشتروبیشتر میشوند. ولی تعداد شرکتهای آنتی ویروس ثابت است. پس ما باید برای حفاظت از سیستم خود دست به کار شویم. دراین سلسله مقالات سعی داریم که نحوه مقابله با ویروسهاوهمین طور بیوگرافی ویروسهاونحوه مقابله با هر ویروس را آموزش بدهیم.
از نظر مردم عادی به برنامهای که در سیستم عامل اختلالات ایجاد کندویروس است ولی باید بدانید که خود ویروسها بنا به کارها و امکاناتی که دارند تقسیمبندی میشوند.ویروسها مثل سایر برنامهها هستند.کسانیکه ویروس رامینویسندهم ازهمین برنامههای عادی برنامهنویسی استفاده میکند.این برنامهها دقیقاً مثل چاقو میماند که هم میشود استفاده درست کرد هم نادرست.
- 2-1تاریخچه ورود ویروس
1949:
Home
برای اولین بار تئوری برنامههایی که خودشان را جایگزین مینمایند مطرح گردید.
1981: ویروسهای Apple 1 , Apple 2 , Apple 3 از اولین ویروسهایی بودند که پا به عرصه عمومی نهادند.این ویروسها توسط کمپانی Texas A & M برای جلوگیری از کپیهای غیر مجاز بازیهای کامپیوتری نوشته و سپس شایع شدند. این ویروسها ویژه سیستم عامل Apple II بودند.
1983: فرد کوهن (Fred Cohen) زمانی که روی رساله دکترایش کار میکرد، رسماً یک ویروس کامپیوتری را چنین تعریف نمود: «یک برنامه کامپیوتری که میتواند روی سایر برنامههای کامپیوتری از طریق تغییر دادن آنها به روشی (شاید) مانند کپی کردن خودش روی آنها، تأثیر بگذارد».
1986: دو برادر برنامهنویس پاکستانی به نامهای «بسیط» و «امجد» کد قابل اجرای موجود در بوت سکتور یک فلاپی دیسک را با خودشان (که برای آلوده نمودن فلاپی دیسکهای 360KB نوشته بودند) جایگزین کردند. تمام فلاپیهای آلوده دارای برچسب «Brain» بودند.بنابراین، این ویروس «Brain» یا «مغز پاکستانی» نام گرفت. همزمان در کشور اتریش برنامهنویسی به نام رالف برگر «Ralf Burger» دریافت که یک برنامه میتواند از طریق چسباندن خودش به انتهای یک برنامه دیگر تکثیر شود،او با استفاده از این ایده برنامهای به نام Virdem نوشت که پدیده فوق را شبیهسازی مینمود. پس از آن برگر Virdem را در کنفرانسی به همه معرفی نمود. برگر همچنین کتابی درباره ویروسهای کامپیوتری نوشت ودرآن سورس ویروس به نام Vienna را چاپ کرد که این مسأله بعداً باعث سوءاستفاده بسیاری از افراد گردید.
1987: یک برنامهنویس آلمانی ویروسی به نام Cascade نوشت.این ویروس، اولین ویروسی بود که روش رمز کردن (Encryption) را به کار میبرد. در این روش بیشتر کد ویروس به غیر از چند بایت از آن به صورت رمز شده در میآید و از آن چند بایت بعداً برای رمزگشایی بقیه کد ویروس استفاده میشود. در این صورت تشخیص ویروس برای آنتی ویروسها بسیار مشکلتر میباشد و دیگر رشته تشخیص ویروس (که در آنتی ویروسها به کار میرود) به چند بایت محدود نمیشود.
بعدها برنامهنویسی به نام مارک واشبرن «Mark Washburn» با استفاده از این ایده و سورس ویروس Vienna اولین ویروس هزار چهره (Polymorphic) به نام «1260» را نوشت.
ادامه ي مطلب
امتیاز : |
|
طبقه بندی: ،
تحقیق تجزیه و تحلیل 4 نرم افزار مخرب (ویروس- تروجان ) ,

» عضو شويد
» عضویت سریع
» کل مطالب : 644
» کل نظرات : 0
» آمار کاربران
» افراد آنلاین :
» تعداد اعضا : 0
آمار بازدید
» باردید دیروز :
» بازدید هفته :
» بازدید ماه :
» بازدید سال :
» بازدید کلی :